شعب ویژه ورزش شورای حل اختلاف تهران با حضور رئیس مرکز توسعه شورای حل و اختلاف و وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد.

 گویای خبر – به گزارش خبرگزاری مهر، آئین افتتاح شعب ۲۶۴۵ و ۲۶۴۶ ویژه ورزش شورای حل اختلاف تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه شورای حل و اختلاف، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، سجادی وزیر ورزش و جوانان صبح امروز در مجموعه ورزشی شهید کشوری برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در این مراسم اظهار کرد: امروز روز مبارکی برای توسعه صلح و آشتی در حوزه ورزش است. باید به خود ببالیم که در مسیری حرکت می‌کنیم که توصیه اولیای دین است.

وی با اشاره به اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: ستون خرد بردباری بود و اگر مشکلی با صلح و دوستی قابل حل باشد نباید به جای آن به جنگ روی آورد. بردباری و صبر ستون دانش و علم است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت: راه جنگ و کشمکش راه شیطان است چرا که دوست دارد بین شما دشمنی بیفکند، اما پیام قرآن مهربانی و دوستی است واگر اختلاف سلیقه‌ای و نگاه متفاوتی است با گفت‌وگو باید بر طرف شود. چرا که مسیر خردمندانه از گذشته و تا این روزگار گفت وگو است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: در جامعه امروز در مسائل اجتماعی اگر اختلافی وجود دارد گام اول گفت‌وگو است. آداب گفت‌وگو را باید رعایت کرد، اگر کسی سخنی دارد باید با منطق دنبال شود و ما باید زمینه گفت‌وگو را فراهم کنیم. در اختلاف بهترین روش گفت وگو اگر نشد میانجیگران باید به میان آیند.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف بر همین مبنا با تجمیع خردمندان مرجعیتی برای حل اختلاف پیدا کرده است، امیدواریم در حوزه ورزشی با استفاده از پیشکسوتان همین حوزه با استفاده از اعتبار و نفوذ کلام و تجربه آنها به سمت حل اختلاف رویم.

رئیس توسعه و حل اختلاف کشور گفت: گام بعدی داوری است که در حوزه ورزش جز برنامه‌ها است که با حمایت وزارت ورزش مرکز داوری در حوزه ورزش با حمایتگری‌هایی که در بدو امر انجام خواهد شد به شکل مستقل اجرا شود که اگر حل اختلاف در دو گام ابتدایی به جایی نرسد به داوری ارجاع شود.

وی گفت: گام بعدی توسعه مرکز داوری از ملی به بین‌المللی است که با حمایت وزارت ورزش در این جهت نیز به پیش خواهیم رفت. وی افزود تلاش این است این امور با درایت و بر اساس دستورالعمل منضبط ایجاد شود تا پایه‌گذاری محکمی در رواج صلح و صلح‌یاری صورت گیرد.

وی افزود: به طور کلی فعالیتی که در ستاد ملی صبر که با پشتیبانی قوه قضائیه به دنبال آن هستیم فراقوه‌ای و فرادستگاهی است که بخش عمده‌ای از افراد مؤثر در این ستاد از پیشکسوتان حوزه‌های مختلف از جمله ورزش هستند که پیشگام در حوزه رضایت می‌شوند.

غلامرضا مهدوی در ادامه گفت: بر اساس قانون شوراهای حل اختلاف دو نوع مأموریت برای شوراهای حل اختلاف تعریف شده است که یکی صلاحیت قانونی سازشی شوراهای حل اختلاف است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران افزود: در سند تحول قضائی هم بر آن تاکید شده و فلسفه شوراهای حل اختلاف بر آن است که در راستای توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه تلاش کند که بعد از انتصاب رئیس کل دادگستری استان در این خصوص شعبات سازشی در سطح استان ایجاد که ۴۳۴ صلح یار در راستای صلح و سازش جذب شدند.

وی گفت: در سطح استان ۱۳۴ شعب ویژه صلح و سازش ایجاد و در اتحادیه‌ها و اصناف و حتی در برخی امامزاده‌ها، زندان‌های سطح استان و در انجمن‌های اقلیت‌های دینی دو شعبه ویژه صلح و سازش داریم که این امر در خصوص شهرداری‌ها هم در دستور کار است.

مهدوی گفت: همه متفق القول هستیم که تا می‌توانیم مأموریت صلح و سازش شورای حل اختلاف را افزایش دهیم و هر ارگانی که از ما درخواست کنند در اسرع وقت آمادگی داریم در راستای توسعه صلح و سازش اقدام کنیم.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف یک مرجع رسمی و قضائی است و تصمیمات اعضا تصمیمات قضائی و نیاز به مراجعه به مرجع قضائی دیگری نیست چرا که آرا یک سند رسمی لازم الاتباع است و نیازی به مراجعه به سایر مراجع قضائی نیست.

وی ادامه داد از این رو امیدواریم ایجاد این دو شعبه امر مبارکی باشد و با سایر ارگان‌ها نیز در این زمینه فعالیت خود را گسترش دهیم.

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در ادامه با آرزوی این که هیچ اختلاف و دعوایی در عالم ورزش نباشد، گفت: امروز به بخش مهمی از ورزش توجه شده و از پراکندگی و سردرگمی در نوع اختلاف و در صدور آرا خارج و به یک تعیین تکلیف صحیح بر حسب نیازهای ورزش نزدیک می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی بروز حوادث ورزشی است که گاهاً موجب صدور رأی می‌شود که افراد را درگیر معضلاتی می‌کند که کاش می‌شد تدابیر پیشگیرانه را قبل از وقوع آن حادثه انجام داد، اگر مراجع تخصصی وجود داشته باشد برای رسیدگی به این مشکلات به لحاظ تسریع و تسهیل می‌توانیم موفقیت حاصل کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر حوادث، انبوهی از قراردادها را داریم که می‌توانیم در یک بند از این قراردادها مرجع رسیدگی را این شعب اعلام کنیم، رشد و توسعه و آبادانی در جمهوری اسلامی را در ورزش نیز داشته باشیم.

وی گفت امروزه توفیقات ورزشی نمادی از پیشرفت یک کشور است، علاقمندیم پس از چهل سال توفیق در عرصه‌های مختلف در ورزش نیز در ابعاد مختلف توسعه پیدا کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر