مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۸۷۹ تن انواع کالا صادر و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب این استان کاپوتاژ شده است.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرتضی سالاری مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان با اشاره به صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی از این بندر، اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تا کنون، چهار میلیون و ۲۹۸ هزار و ۸۷۹ تن بود که از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده که ۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۸۶۴ تن با افزایش ۶۰ درصدی مربوط به صادرات غیرنفتی و ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۱۵ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان ادامه داد: در این مدت از مجموع عملیات انجام شده، ۲ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۵۴۱ تن فرآورده های نفتی و غیرنفتی با افزایش ۱۵ درصدی به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابجا شد.

وی گفت: از مجموع کاپوتاژ انجام شده در بنادر غرب استان هرمزگان، یک میلیون و ۹۹ هزار و ۲۶۳ تن فرآورده غیرنفتی با ۳۱ درصد افزایش و یک میلیون و ۶۶۲ هزار و ۲۷۸ تن فرآورده‌ نفتی با شش درصد افزایش روزهای پر رونقی را در این بخش تجربه کرد.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود به ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در این بازه زمانی اشاره کرد و ادامه داد: طی این مدت حجم ترانزیت این کالاها (که عمده آن محموله خودرو بوده است) به ۲۲۷ هزار ۷۹۳ تن رسید که ۱۲ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی گفت: طی دوره زمانی یاد شده ترانزیت بیش از ۱۰۴ هزار و ۶۵۶ خودرو با ۲۱ درصد افزایش از طریق بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه و عراق انجام گرفت که این بندر توانست همچنان جایگاه نخست این بخش را در بین دیگر بنادر کشور به خود اختصاص دهد.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان،‌سالاری خاطرنشان کرد:  تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط یک هزار و ۸۱۱ فروند شناور فلزی انجام گرفت که پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی توسط ۱۷ هزار و ۴۴۲  تریلی سواری کش و کامیون حمل خودرو به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و همچنین کشورهای آسیای میانه بارگیری شده است.

گفتنی است؛ بنادر غرب استان هرمزگان با پوشش بر ۱۰ بندر تجاری و مسافری و همچنین نظارت بر ۴۶ سازه دریایی از انتهای محدوده شهرستان بندرخمیر تا ابتدای حوزه استحفاظی استان بوشهر و پشتیبانی نیمی از جزایر کشور را شامل می‌شود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی