مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی برای این استان صادر شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از میراث‌ آریا، سید اسماعیل هاشمی روز پنجشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ در چهارمین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مازندران در بابل افزود: در یک سال گذشته با درایت دولت سیزدهم فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، زیرساختی، صنعتی و تولیدی با محوریت دانش‌بنیان‌ در استان شناسایی شد که به طور حتم با همراهی بخش خصوصی برای شکوفایی این ظرفیت‌های جدید اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی مازندران افزود: با همراهی نخبگان دانشگاهی و ایده پردازی‌های جدید، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر در استان در دستور کار است که به طور حتم شکوفایی این ظرفیت‌ها در کوتاه مدت حداقل ۲۰۰ هزار فرصت شغلی نصیب مازندران خواهد شد.

او با بیان این که، کشاورزی مهم‌ترین محور در توسعه اقتصادی استان است، گفت: زراعت و تولیدات باغی سهم ۲۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی مازندران دارد.

هاشمی، ارزش تولید ناخالص داخلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی و صنعت مازندران را ۱۶۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: سهم بابل، بابلسر و فریدونکنار از مجموع این رقم به ترتیب ۲۲، چهار و سه هزار میلیارد تومان است.

او اضافه کرد: با وجود ۴۱ نوع تحریم مانند بانکی و زیر ساختی کشورهای غربی علیه ایران اما روند حضور فعالان اقتصادی خارجی در مازندران متوقف نشد و از ابتدای سال جاری تاکنون هفت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی برای این استان صادر شد.

براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد عالی رشد استان، همایش شناسایی و معرفی فرصت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در هفت ناحیه شامل ناحیه یک گلوگاه، بهشهر، نکا، ناحیه ۲ شامل ساری و میاندرورد، ناحیه سه شامل قایم شهر، سوادکوه، سواکوه شمالی، سیمرغ و جویبار، ناحیه چهار شامل بابل، بابلسر و فریدونکنار، ناحیه پنج شامل آمل، نور، محمودآباد، ناحیه ۶ شامل نوشهر، چالوس و کلاردشت و ناحیه هفت شامل تنکابن، عباس‌آباد، رامسر و همچنین همایش استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حداکثر تا پایان بهمن ماه امسال با محوریت فرمانداری های نواحی یاد شده با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی های اقتصادی استان در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی ،حدود ۱۱درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را دارد. حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

  • منبع خبر : میراث‌ آریا