از آنجـا کـه یکـی از عوامـل کلیـدی قـدرت محرکـه هـر صنعـت، بـر بـازار و مؤلفههـای آن متمرکـز اسـت، بـدون توسـعه منطقـی، اثرگـذاری و اثرپذیـری هدفمنـد در بـازار، هیـچ صنعتـی زمینـه توسـعه و پیشـرفت مطلوبـی را تجربـه نخواهـد کـرد.
گویای خبر – از سـال ۱۷۹۱ کـه قـاره سـبز میزبـان برگـزاری نخسـتین رویـداد نمایشـگاهی صنعتــی در جهــان بــود تــا امــروز کــه اقصــی نقــاط قــاره، میزبــان برپایــی نمایشــگاههای مختلــف در موضوعــات عمومــی و تخصصــی هســتند، اثرگــذاری چنــد وجهــی نمایشــگاه بــه عنــوان یکــی از ابزارهــای کارآمـد تبلیـغ و ترفیـع محصولات و خدمـات، از اهمیـت بالایـی برخـوردار گردیـده و جـای خـود را در میـان فعـالان صنعتـی نیـز بـه خوبـی پیـدا کـرده اسـت.
ملاحظـه ایـن نکتـه کلیـدی در برنامـه بازاریابـی یـک بنــگاه اقتصــادی صنعتــی و درک کارکردهــا و میــزان اثربخشـی هـر یـک از مؤلفههـای ارتباطـات یکپارچـه بازاریابـی (IMC) ، هنـر مدیـران یـک بنـگاه اقتصـادی ایــن برنامــه بــوده کــه بتوانــد در عمــل و بــا توجــه بــه مؤلفههــای آن بــه ویــژه تبلیغــات و ترفیعــات و متدلوژیهــای نویــن و شــیوههای پیادهســازی آن، یــک اســتراتژی خــوب و مؤثــر را در مســیر تحقــق اهـداف و راهبردهـای سـازمانی از پیـش برنامهریـزی شـده خـود، طراحـی و عملیاتـی نمایـد.
کشــورهای صنعتــی جهــان در سیاســتهای اقتصــادی خــود، همــواره بــر تقویــت و رشــد شــاخصهای صنعــت تأکیــد داشــته و آن را در سـطوح مختلـف سیاسـتگذاری در مباحـث مرجـح و اولویــتدار خــود قــرار میدهنــد و امــروزه صنایــع پیشــران، محــرک اصلــی اشــتغال و رشــد اقتصــادی کشــورها محســوب شــده و موجــب رونــق بخشــی بــازار و پویایــی جامعــه میگردنــد.
رســیدن بــه بازارهــای گســتردهتر، مســتلزم حرکــت بــه ســوی اقتصــاد بــاز، بــه کارگیــری اســتراتژیهای جهــش صادراتـی و نـگاه مدبرانـه بـه نیازهـا و خواسـتههای مشــتریان گوناگــون در بازارهــای مختلــف هــدف میباشــد. . رویــدادی بــه نــام نمایشــگاه کــه امــروزه از آن بــه تبلیــغ زنــده نیــز یــاد میشــود، آمیــزهای از حضــور تنگاتنـگ بازیگـران اصلـی، تولیدکننـده، توزیعکننـده، مصرفکننــده در یــک زمــان و یــک مــکان مناســب در کنــار یکدیگــر بــوده کــه منتــج بــه تولــد واژگان صنعــت نمایشــگاه در ادبیــات تولیــد، تجــارت و بازرگانــی گردیــده اســت.
در بازارهــای رقابتــی، نمایشــگاه بــه عنــوان یکــی از شــیوههای مــدرن، جایــگاه خــود را بــه عنــوان یکــی از ابزارهــای کارآمــد بازاریابــی و برقــراری و تعمیــق ارتباطــات دوســویه بــا مخاطبــان در کســب ســهم حداکثــری بــازار تثبیــت کــرده اســت. یکــی از مهمتریــن کارکردهــای چنــد وجهــی رویــداد بــزرگ و بینالمللــی، نمایشــگاه لــوازم خانگــی هامکــس (HAMex) که عنــوان بزرگتریــن رویــداد صنعــت پیشـران لـوازم خانگـی کشـور را نیـز بـا خـود همـراه دارد، کمــک بــه توســعه صــادرات و رونــق تولیــدات داخلــی اســت .
ایـن مهـم از آنجایـی اهمیـت مضاعفـی مییابـد کـه ایــران بــا دارا بــودن ظرفیتهــا و توانمندیهــای بسـیار ارزشـمندی کـه نسـبت بـه کشـورهای منطقـه در حـوزه صنعـت لـوازم خانگـی دارد و مضافـا حرکــت کلان کشــور در قطــع وابســتگیهای نفتــی، میتوانــد بــا تکیــه بــر توانمندیهــای صنعتگــران ایرانــی کــه در چنــد ســال بــه خوبــی بــه عینیــت رســیده، بخــش عمــده بــازار کشــورهای هــدف و همســایه را چــه از منظــر تولیــد محصــولات بــا کیفیــت و چــه از منظــر صنعــت قطعهســازی در ســایه حمایتهــای لازم و پشــتیبانیهای مســتمر دولتمــردان و اســتفاده هوشــنمدانه از دیپلماســی اقتصــادی در دســت گرفتــه و ابــزار کارآمــد ملی توانمندســازی حداکثــری صنعــت و اقتصــاد بــدون نفــت کشــور باشــد.
- نویسنده : دکتر فرشاد براتی؛ معاون برنامهریزی، اجرایی و روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
Saturday, 4 May , 2024