معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این که توسعه در صنعت نشر نیازمند «روایت پیشرفت» است، گفت: صنعت نشر در مسیر رشد قرار گرفته است و باید این اتفاق روایت شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این‌که در مطالعه صنعت نشر ایران به برخی آمارهای قابل توجه می‌رسیم، گفت: صنعت نشر ایران تا پیش از انقلاب کمتر از ۵۰ هزار عنوان کتاب منتشر کرده بود. پس از انقلاب اسلامی ایران طبق آمار تا ماه گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده که در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران هم به ثبت رسیده است. تخمین زده می‌شود این رقم بیش از ۵/۲ میلیون کتاب باشد. همچنین تنها در سال گذشته در کشور بیش از صدویازده هزار عنوان کتاب تولید شده و ما در این زمینه رتبه چهارم یا پنجم را در دنیا به خود اختصاص داده‌ایم. البته بیش از ۹۰ هزار نفر  از اهل قلم، مصححان و دیگر فعالان حوزه نشر و کتاب در تولید این عناوین فعال بوده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود روایت‌ غیرحقیقی از اوضاع نابسامان صنعت نشر را ناشی از آمارهای مبهم از میزان مطالعه مردم دانست و گفت: جریان رسانه‌ای معاند مردم ایران را بیگانه با کتاب و مطالعه روایت کرده است. این روایت در بطن خود، پیام‌های بسیاری را مخابره می‌کند. به عنوان مثال چون مردم ایران کتاب نمی‌خوانند پس ناشران در ایران اوضاع از امکانات موجود است. شبکه توزیع و عرضه به‌اندازه کافی رشد پیدا نکرده است. هرچند با توسعه فروشگاه‌های اینترنتی کتاب بخشی از ضعف این شبکه جبران شده اما همچنان به تاسیس کتابفروشی در مناطق مختلف کشور نیاز داریم. این بخش سرمایه‌گذاری جدی، آموزش و حمایت می‌طلبد. یکی از اقدامات ضروری، تبدیل کتاب‌فروشی به یک حرفه سودآور است یا حداقل اینکه زیان‌ده نباشد.

وی با اشاره به حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس فروشگاه‌های کتاب، ادامه داد: تاسیس کتابفروشی جامع و بزرگ در شهرهای متوسط، سودآور است اما در شهرهای بزرگ و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، خیر. بنابراین برای تاسیس کتابفروشی در شهرهای بزرگ از جمله در تخصیص زمین و همچنین در تعیین تعرفه‌های فرهنگی به حمایت نیاز است. امیدواریم با تصویب آیین نامه بند ج ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه و آغاز فرآیند اجرایی آن در ماه جاری، بتوانیم تعرفه فرهنگی را برای کتاب‌فروشان، ناشران و موزعان محقق کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون تلاش کرده با برخی ایده‌ها از جمله طرح‌های فروش فصلی، برپایی نمایشگاه‌های مجازی کتاب و… به طور موقت کاستی‌ها را پوشش دهد. در دولت سیزدهم نیز کاستی‌های این طرح‌های موقتی اصلاح شدند. به عنوان مثال یکی از اشکالات طرح‌های فصلی فروش کتاب این بود که مسئله عدالت در توزیع یارانه فرهنگی محقق نمی‌شد و با اجرایی شدن ایده «سامانه خرید از کتابفروشی» به هدف مقدس عدالت خواهیم رسید.

احمدوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدن به ایده‌های بنیادین برای صنعت نشر ایران است، ادامه داد: طرح‌هایی که پیشتر اجرایی شدند، در دوره خود به عنوان یک ایده موقت برای جبران کاستی‌ها خوب بودند. اکنون باید زیرساخت‌ها اصلاح شده و توسعه پیدا کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی از زمان آغاز به کار خود تمام توانش را به مسیر رسیدن به این هدف، هدایت کرده است. برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید کاغذ، حمایت از تاسیس فروشگاه‌های کتاب و گسترده کردن ویترین کتابفروشی‌ها و… از جمله این فعالیت‌هاست که باعث شده صنعت نشر ایران در مسیر رشد قرار گیرد.

یاسر احمدوند در پایان ضمن بیان این که توسعه در صنعت نشر نیازمند «روایت پیشرفت» است، گفت: در زمینه توسعه صنعت نشر و اصلاح اشکالات این صنعت از سال گذشته تاکنون ایده‌های مناسبی به مرحله اجرا درآمده‌اند. این صنعت برای توسعه نیاز به اصلاح روایت‌های پیشینی‌ دارد. روایت پیشرفت صنعت نشر اکنون حلقه مفقوده فضا رسانه‌ای و فرهنگی است. تاکید می‌کنم که وضعیت کنونی این صنعت قطعا مطلوب ما نیست و فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی لیاقت بیشتر از اینها را دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاستی‌ها را انکار نمی‌کند، بلکه آنها را می‌بیند و برای بهبودشان ایده دارد و از سال گذشته تاکنون نیز ایده‌های خود را به مرحله اجرا گذاشته است. اما ممکن است در فضای روایت‌های مشکوک و روایت‌های جعلی، اجرایی کردن ایده‌ها با اشکالاتی مواجه شود. پیشرفت و توسعه این صنعت نیازمند «روایت» است. باید روایت‌های پیشرفت را نیز تدوین کرد تا روایت‌های مشکوک خود به خود کنار گذاشته شوند.

  • منبع خبر :  پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی