ایران امروز در مسیر توسعه و استقلال صنعتی در زمینه‌های مختلف، گام‌های مهم و استواری برمی‌دارد که آثار آن را می‌توان در گسترش تعامل و همکاری جامعه علمی و دانشگاهی با صاحبان صنایع و شرکت‌های مادر تخصصی مشاهده کرد.

گویای خبر – چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت خوزستان نیز به مثابه ابزاری کارآمد ضمن تسهیل تحقق فرآیند ارتباط یاد شده، به اعتقاد کارشناسان فرصت مناسبی برای تقویت رونق اقتصادی استان و تبیین دستاوردهای تعامل مستمر صنعت نفت و حفاری با مراکز دانش بنیان و سازندگان است که برنامه‌ریزان امر باید از این فرصت نهایت بهره را برده و ضمن افزایش تعاملات و همکاری‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی با رصد مشکلات و چالش‌ها موجود برای یافتن راهکارهای ممکن تلاش کنند.

در همین ارتباط یکی از اهداف حضور شرکت ملی حفاری ایران در این رویداد برجسته اقتصادی، برگزاری نشست‌های مشترک تخصصی با سیاست‌گذاران بومی‌سازی و سازندگان تجهیزات صنعت حفاری است که از سراسر ایران گرد هم آمده‌اند تا از این رهگذر از نقاط قوت و ضعف، محدودیت‌ها و دغدغه‌های موجود اطلاع یافته و ضمن بیان نیازهای خود در سایه تضارب آرا راه‌حل‌های مناسبی برای رفع این مشکلات پیشنهاد نماید.

یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه با توجه به شعار تعیین شده تکمیل زنجیره‌های ارزش برای تولید پایدار ملی است؛ موضوعی که پیش نیاز آن توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق مسایلی همچون امنیت و رفع موانع سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب‌وکار، تعیین جایگاه مراکز دانش بنیان در اقتصاد کشور و تقویت مناسبات و گسترش ارتباطات تجاری این مراکز با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را می‌طلبد.

خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم حمایت بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است که آن جمله می‌توان به واگذاری فضا برای تاسیس پارک‌های علم و فناوری، واگذاری تسهیلات با نرخ بهره پایین و تسهیل مجوزهای کسب و کار اشاره داشت.

البته باید به این نکته توجه داشت که لازمه خروج از اقتصاد تک محصولی عملی شدن صادرات تولیدات سازندگان داخلی در افق بلند مدت است که تحقق این مهم در گرو کیفیت‌گرایی است لذا شرکت‌های دانش مبنا برای جذب مشتریان جدید باید ارائه خدمات مطلوب و تولید کالای با کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهند.

در خاتمه مراتب تشکر و سپاس خود را از همه متولیان برگزاری این رویداد صنعتی و مهندسین و متخصصانی که سخاوتمندانه و متعهدانه دانش تخصصی خود را در فرآیند ساخت در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهند ابراز داشته و امیدوارم تا با یاری خداوند منان و در پرتو همت اندیشمندان، کارآفرینان و متخصصان مؤمن و متعهد بتوانیم در اعتلای اقتصاد ایران اسلامی سهم خود را ادا نماییم.

  • نویسنده : حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران