معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو بر ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای گروه پنج در تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد و دسترسی پایدار و عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی را هدف اصلی بیست و هفتمین اجلاس گروه پنج دانست.

گویای خبر – به گزارش وبدا، دکتر سیدحیدر محمدی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین اجلاس تخصصی کشورهای عضو گروه پنج با عنوان «دیپلماسی سلامت؛ نظام‌های دارو و تجهیزات پزشکی» در تالار شهید سلیمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: در این اجلاس برای بار دوم تجربیات مشترک خود را در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به اشتراک خواهیم گذاشت. سازمان غذا و داروی ایران به تازگی در حوزه دیپلماسی سلامت در چند محور فعال شده و امیدواریم بتوانیم این فعالیت‌ها را با همکاری کشورهای گروه پنج توسعه دهیم.

وی ادامه داد: محورهای توسعه همکاری‌های اعضای گروه پنج بهبود روابط در حوزه‌های مختلف و تخصصی از جمله اقلام دارویی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، مکمل‌های دارویی و غذایی، طب سنتی و شیرخشک است.

رییس سازمان غذا و دارو یکی دیگر از حوزه‌های قابل تعریف برای توسعه همکاری‌ها را ارتقای شاخص‌های سلامت بین کشورهای عضو گروه پنج دانست و بیان داشت: یکی دیگر از اهداف این اجلاس توسعه همکاری‌ها با کشورهای اسلامی است. خوشبختانه تمام کشورهای عضو گروه پنج از کشورهای اسلامی هستند و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد توسعه همکاری بین سایر کشورهای اسلامی نیز باشیم.

دکتر محمدی یادآور شد: هدف این اجلاس توسعه دسترسی پایدار و عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی با کیفیت برای کشورهای عضو است. امید است با اشتراک گذاشتن تجربیات همه کشورها بتوانیم این هدف را محقق کنیم و اگر نقصی در هر کشوری هست با کمک بقیه کشورهای عضو، آن را برطرف کنیم.

وی در ادامه ابراز داشت: یکی از حوزه‌های همکاری، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین کشورهای عضو است. ما سرمایه‌گذارانی داریم که راغب هستند در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی ورود کنند که باید با ایجاد زیرساخت‌ها و تعاملات لازم در کشورهای عضو، این حوزه‌ها فعال شوند.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان اعلام کرد: باید تولیدات مشترک بین کشورهای عضو در هر حوزه‌ای که تخصص دارند توسعه یابد. مبادله فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، آموزش و توانمندسازی با کمک ظرفیت‌های موجود، تامین دارو و تجهیزات پزشکی و شیر خشک با همکاری کشورهای عضو برای دسترسی مناسب مردم منطقه به این اقلام، از دیگر اهداف اصلی این اجلاس است.

  • منبع خبر : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی