سید صولت مرتضوی گفت: امید است موضوع «تعاون» در کتب درسی پیش‌بینی شود تا فرهنگ تعاون در حوزه نظری و عملی به دانش آموزان آموزش داده شود.

به گزارش گویای خبر، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ‌بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته با حضور وزیران، شورای معاونان و مدیران کل ۲ وزارتخانه در راستای پیشبرد سند توسعه تعاون و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین همکاری‌های دولتی، برگزار شد.

وزیر تعاون گفت: به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد کشور مبتنی بر سه اصل خصوصی، دولتی و تعاونی است. گرچه براساس سیاست‌های ابلاغی تلاش شده تا محدوده نفوذ دولت در اقتصاد کاهش داده شود، اما شاید چنان توفیقاتی که انتظار می‌رفت به دست نیامد و به آن اهداف نرسیدیم، اما در نظام اسلامی، احترام به اقتصاد بخش خصوصی از درجه مطلوبی برخوردار است.

مرتضوی با بیان این که مقبولیت و مشروعیت به اقتصاد بخش خصوصی در آموزه‌های دینی نیز وجود دارد، اعلام کرد: اما آن چیزی که مهم‌تر است اقتصاد تعاونی است. هرکاری که سبب به کمال رسیدن انسان شود، لازمه‌اش مشارکت همگانی است و ما مکلفیم بستر سعادت را با همکاری آحاد مختلف مردم فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون تفاهم‌نامه‌ای ذیل سیاست‌های ابلاغی فرهنگ تعاون و همچنین براساس تاکیدات مقام معظم رهبری و بسترسازی ردیف‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ احکام اجرایی سند توسعه تعاون که به تصویب رسیده و از سوی رئیس‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، امضا خواهد شد.

مرتضوی تاکید کرد: امید است با این همکاری متون درسی درباره موضوع تعاون در کتب درسی پیش‌بینی شود تا فرهنگ تعاون در حوزه نظری و عملی آموزش داده شود و دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اشتغال نقش‌آفرینی کنند. همچنین اگر به صورت عملی در مدارس، ترویج فرهنگ تعاون پیگیری شود، امری نیکو را شاهد خواهیم بود.‌

وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اعلام این خبر که در سال تحصیلی جدید به تعداد دانش‌آموزان مهارتی، ۱۰۰ هزار نفر اضافه شده است، گفت: این یعنی کاهش تعداد بیکاران در آینده. همچنین توسعه هنرستان‌ها و مراکز فنی‌حرفه‌ای در دستور کار است.

صحرایی همچنین ادامه داد: تعاونی‌های فرهنگیان را فعال می‌کنیم و در همین راستا نیز به دنبال یک سازمان رفاهی برای معلمان خواهیم بود. همچنین فعال‌شدن تعاونی‌های دانش‌آموزی نیز توسط معاونت پرورشی دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: یک رکن اقتصاد ما تعاونی است که اگر این موضوع در مدرسه شروع شود، همانند یک درخت تنومند رشد خواهد کرد‌. از همه دست‌اندرکاران دعوت می‌کنیم تا برای تحقق اهداف خود به مدرسه بیایند، مکانی که امیدآفرین و چشمه تحول‌ساز ایران است.