• مدیرکل دفتر غرب آسیا عنوان کرد؛
  • عراق مهم‌ترین شریک صادرات غیرنفتی ایران

حرکت به سمت تراز تجاری مثبت و پایدار

مدیرکل دفتر غرب آسیا در سازمان توسعه تجارت ایران، عراق را مهم‌ترین شریک صادرات غیرنفتی ایران دانست و گفت: راه‌حل پایداری این بازار در شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش افزوده مشترک و افزایش واردات هدفمند از عراق است.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، عبدالامیر ربیهاوی در نخستین همایش مشترک توانمندی‌های کشاورزی خوزستان از تولید تا صادرات در اتاق بازرگانی اهواز، با اشاره به جایگاه استراتژیک عراق در تجارت خارجی کشور اظهار کرد: عبور از صادرات یک‌طرفه و حرکت به سمت تولید مشترک، سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی کشاورزی و ایجاد تراز تجاری متعادل میان دو کشور ضروری است.

وی سازمان توسعه تجارت ایران را متولی اصلی سیاست‌گذاری و هدایت تجارت خارجی کشور معرفی کرد و افزود: دفتر غرب آسیا مسوول پی‌گیری و تنظیم روابط اقتصادی جمهوری اسلامی با کشورهای این منطقه است.

ربیهاوی عراق را مهم‌ترین شریک ایران در صادرات غیرنفتی و «شریک استراتژیک اول» خواند و با اشاره به مرز بیش از ۱۵۰۰ کیلومتری، هم‌مرزی پنج استان ایران با هفت استان عراق و وجود ۱۲ گذرگاه رسمی گفت: این ساختار مرزی و تسهیلات بستر شکل‌گیری تجارتی برد-برد بین دو کشور است.

مدیرکل دفتر غرب آسیا در سازمان توسعه تجارت با مرور روند مبادلات، یادآور شد: صادرات ایران به عراق از حدود چند صد میلیون دلار در اوایل دهه ۱۳۸۰ به حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده، اما مسیر تجارت تقریباً یک‌طرفه و عمدتاً به نفع صادرات ایران بوده است.

وی تاکید کرد: هدف مشترک دو دولت، حرکت تدریجی به سمت تعادل در تراز تجاری است. ظرفیت‌های بالقوه عراق در زمین‌های حاصلخیز، منابع آب زیرزمینی و امکان خودکفایی و حتی صادرات محصولات کشاورزی، زمینه‌ای جدی برای اصلاح این عدم تعادل محسوب می‌شود.

ربیهاوی با اشاره به این که در هفت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ حدود ۲/۶ میلیارد دلار محصول کشاورزی از ایران صادر شده که نزدیک به یک‌سوم آن سهم بازار عراق بوده است، گفت: این بازار همچنان جذاب اما نیازمند بازتعریف نقش عراق از «مصرف‌کننده صرف» به «شریک تولید» است.

ربیهاوی، فرصت همکاری شرکت‌های ایرانی، به‌ویژه در خوزستان را در حوزه فرآوری، بسته‌بندی و بازاریابی بین‌المللی خرما برجسته کرد و با اشاره به وجود شرکت تخصصی خرما در وزارت کشاورزی عراق گفت: این ساختار نقطه اتصال مناسبی برای مشارکت در خرید، جمع‌آوری و صادرات حرفه‌ای‌تر محصول است.

مدیرکل دفتر غرب آسیا در سازمان توسعه تجارت یادآور شد: ایران در مدت کوتاهی بیش از ۲۰۰ قلم محصول کشاورزی به عراق صادر کرده که بسیاری از آن‌ها قابلیت بسته‌بندی مجدد، فرآوری و صادرات مجدد از طریق عراق به بازارهای ثالث مانند سوریه، لبنان، عربستان و سایر کشورها از مسیر مدیترانه را دارند و این مدل می‌تواند به برندسازی مشترک و خلق ارزش افزوده دوطرفه منجر شود.

این مقام مسوول، «سرمایه‌گذاری مشترک و تولید در عراق» را هسته اصلی استراتژی اقتصادی جدید ایران در قبال این کشور معرفی و تاکید کرد با ایجاد واحدهای تولیدی و صنایع تکمیلی کشاورزی در خاک عراق، دو طرف می‌توانند به شکل مشترک وارد بازارهای جدید شوند.

ربیهاوی هدف مشترک تهران و بغداد را حرکت به سمت تراز تجاری مثبت و پایدار عنوان کرد و گفت: تا زمانی که ایران فقط صادرکننده و عراق تنها واردکننده باشد، این رابطه در معرض نوسان باقی می‌ماند.

منبع
روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا