رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) با اعلام این که عملیات اجرایی مراسم اربعین از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شده است، گفت: تمام تلاش دست‌اندرکاران بر این است که مشکلات و نواقص ایجاد شده در سال‌های گذشته برطرف شود.

 گویای خبر – به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، سیدمجید میراحمدی روز دوشنبه در پایان یکصد و نهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین که با حضور اعضای این ستاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور استانداران ایلام، کرمانشاه، خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی برگزار شد و یک بار دیگر مسائل اساسی و اولویت‌دار مراسم اربعین سال ۱۴۰۲ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: اشکالات و نواقصی که در اربعین سال گذشته وجود داشت، از جمله ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی، مشکل حمل و نقل، آبرسانی و خدمات‌رسانی به زائرین در زمینه‌های بهداشتی، درمانی، تغذیه، اسکان و حمل و نقل در داخل عراق و همچنین مساله زائران پاکستانی و اتباع خارجی، طولانی شدن صدور گذرنامه‌ها مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد همه این موارد در اربعین ۱۴۰۲ با تلاش تمامی مدیران و دست‌اندرکاران برطرف شود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: در جلسه امروز گزارشی از توافق‌های صورت گرفته با وزارت کشور عراق برای تسهیل امور اربعین در سال جدید ارایه شد که از جمله می‌توان به توافق برای ارایه گذرنامه‌های ویژه کم هزینه به زائران ایرانی اشاره کرد که به سرعت قابل تهیه بوده و دیگر مشکل ازدحام و معطلی سال گذشته را ایجاد نخواهد کرد.
میر احمدی با بیان این که ما به‌ دنبال انتظام بخشی سفر زائران اربعین هستیم، گفت: امسال به‌دنبال این هستیم که از قبل تاریخ رفت و برگشت هر زائر و همچنین مرزی که قصد خروج و بازگشت از آن را دارد، مشخص کنیم.
وی اضافه کرد: دولت عراق هم خواستار این است که میزان ورود زائر به کشور عراق در ایام اربعین مشخص باشد تا بتواند برنامه‌ریزی مشخصی درخصوص حمل و نقل و دیگر موضوعات داشته باشد.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: با توجه به در پیش بودن فصل گرما، باید توقف زائران در مرزها به کمترین زمان ممکن برسد که تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و همکاری زائران است.
میراحمدی با یادآوری این که عملیات اجرایی زیارت اربعین از ابتدای امسال آغاز شده است و همه استانداران، مدیران و دست اندرکاران اقدامات خود را آغاز کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد مراسم باشکوه دیگری در موسم اربعین با نظم بیشتر و سهل‌تر برگزار شود.
وی همچنین با اعلام این که در نشست امروز، سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور (منتاک) رونمایی شد، توضیح داد: این سامانه با هدف مدیریت عملیات عظیم اربعین طراحی شده است و در آن تمامی برنامه‌های اساسی و طرح های زیربنایی و اولویت‌دار ثبت و به طور روزانه توسط وزیر کشور، ستاد مرکزی اربعین و کمیته‌ها نحوه پیشرفت و تامین منابع کنترل می‌شود تا از هیچ برنامه اساسی غفلت نشود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای الزام زایران برای ثبت نام و مشخص کردن مرزهای خروجی و ورودی در سفر اربعین یادآور شد: یکی از برنامه‌هایی که در حال بررسی آن هستیم، این است که زائر مشخص می‌کند چه تاریخی و از چه مرزی قصد ورود به عراق یا خروج از این کشور را دارد؛ ظرفیت‌های مرزهای ما مشخص است و چنان‌چه در تاریخی با ازدحام جمعیت مواجه شویم، از این طریق می‌توانیم به زائران اطلاع‌رسانی کنیم.
میراحمدی درباره برخی مطالب مبنی بر تغییر متولی ستاد اربعین هم اظهار کرد: پیشنهادی در شورای‌عالی حج با حضور رئیس جمهور مطرح شد که رئیس جمهور بر انجام عملیات عظیم اربعین حسینی و ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور تاکید کردند و تغییری در این وضعیت ایجاد نخواهد شد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور