محمد‌مهدی اسماعیلی، تمدید بخش فیزیکی سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران را منوط به بررسی این موضوع با دستگاه‌های مختلف اعلام کرد و از تصمیم برای تمدید بخش مجازی نمایشگاه خبر داد.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران با تاکید بر تعاملات قابل توجه ایران و قطر، گفت:‌ امسال برای حضور در نمایشگاه از دولت قطر، دعوت رسمی کرده بودیم و در حال حاضر ارتباطات خوبی با قطر داریم. هفته گذشته امیر قطر به ایران آمد و رئیس‌جمهور نیز به این کشور سفر کرد. تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین دو کشور ایران و قطر را امضا کردیم و در حال انجام کارهای آن هستیم. سفر وزیر فرهنگ قطر به ایران نیز مقدمه‌ای برای اجرای این تفاهم‌نامه بود.

وی افزود: در آینده نزدیک من هم به کشور قطر خواهم رفت و آنجا برنامه‌های همکاری فرهنگی و رسانه‌ای برای جام‌جهانی فوتبال را داریم که در حال انجام مقدمات آن هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت قطر، خواهان این است که جمهوری‌اسلامی در بحث‌های برگزاری جام‌جهانی فوتبال کمک کند. به هر حال این رویداد، اتفاق مهمی است و در فرصتی کوتاه، چندین میلیون نفر می‌خواهند وارد قطر شوند، تلاش می‌کنیم این کار را در منطقه پشتیبانی کنیم. امروز بهترین روابط را با قطر داریم و می‌خواهیم آن را به حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای تسری دهیم.

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان ایرانی در زمینه هنرهای موسیقی، نقاشی نیز به قطر رفت‌وآمد دارند. وزیر محترم فرهنگ قطر هم برای ارتباطات بیشتر اظهار علاقه کرد و امیدوارم اتفاقات خوبی در این بحث بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ با سایر کشورها هم گسترش روابط فرهنگی را دنبال می‌کنیم. هفته گذشته مهمانانی از لبنان به ایران آمده بودند، امروز از قطر مهمانانی داشتیم و هفته‌های آینده چند تن از وزرای فرهنگ برخی کشورهای منطقه به ایران خواهند آمد. برنامه این است که حوزه دیپلماسی فرهنگی را در راستای سیاست کلان دولت که بحث ارتباط با کشورهای همسایه است را بیشتر گسترش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره جزییات گسترش بازار نشر در قطر با وزیر فرهنگ این کشور صحبتی شد یا خیر گفت:‌ امروز این بحث را نداشتیم اما این موضوع در تفاهم‌نامه‌ای که با قطر داریم وجود دارد. بخش‌های تخصصی این موضوع در وزارتخانه‌های مختلف دنبال می‌شود، رایزن فرهنگی ایران در قطر نیز بعد از دوره‌ای که در این کشور رایزن نداشتیم، به زودی مستقر می‌شود و جزئیات این تفاهمنامه را دنبال می‌کند.

اسماعیلی درباره تمدید سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران تأکید کرد:‌ مزیت مهم نمایشگاه امسال برگزاری آن به صورت فیزیکی و مجازی است. احتمال دارد ایام برگزاری آن به صورت مجازی را تمدید کنیم. دستگاه‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری درباره تمدید بعد فیزیکی نمایشگاه درگیر هستند، به هر حال در این خصوص، هنوز تصمیم‌گیری نهایی نشده و تصمیم داریم فعلا بخش مجازی تمدید شود تا اگر افرادی فرصت پیدا نکردند در بخش فیزیکی حضور داشته باشند بتوانند به صورت مجازی از نمایشگاه خرید کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران