یک کارشناس و تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: فروش متری مسکن در بورس راه‌حل مناسبی برای افرادی است که توانایی خرید مسکن به صورت یک جا را ندارند.

 

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه خبری شهر، خانه‌دار شدن یکی از  مهمترین دغدغه‌های  افراد و به خصوص قشر جوان جامعه است؛ یکی از طرح‌هایی که اخیراً برای خرید مسکن اعلام شده، طرح خرید و فروش متری مسکن است.

ایمان شریفی در مورد اثرات فروش متری مسکن در بورس گفت: فروش مسکن به صورت متری در بازار بورس، می‌تواند پیامدهای مثبتی برای بازار داشته باشد، اولین و مهمترین اثر فروش متری مسکن که در بورس به وجود می‌آید این است که افرادی که نقدینگی لازم برای خرید یکجای خانه ندارند، به مرور زمان خانه‌دار شوند و اقشار ضعیف جامعه می‌توانند با خرید متری زمین در بورس به مرور زمان و به صورت متری و خرد صاحب خانه شوند.

وی افزود: افرادی که آینده‌نگر هستند هم می‌توانند برای فرزندان خود، به صورت خرد و در سن پایین زمین خریداری کنند تا زمانی که به مستقل شدن و مسکن نیاز پیدا کردند، این مسکن برای آن‌ها آماده باشد.

شریفی در مورد حذف واسطه‌ها با فروش مسکن در بورس بیان کرد: فروش متری مسکن در بورس باعث از بین رفتن واسطه‌گری و دلالی در بازار مسکن می‌شود و در بازار مسکن به دلیل وجود دلال‌ها، در بسیاری مناطق، مسکن بیشتر از قیمت واقعی خود معامله می‌شود و یکسری از هزینه‌ها بابت دلالی توسط مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود و فروش مسکن در بورس باعث کوتاه شدن دست دلال‌ها شده و قیمت مسکن واقعی‌تر شده و هزینه خرید هم برای مصرف‌کننده کم تر می‌شود.

این کارشناس در مورد مزایای دیگر فروش متری مسکن در بورس عنوان کرد: فروش متری در بورس باعث بالا رفتن نقدشوندگی بازار مسکن می‌شود، چون افراد با قیمت پایین هم می‌توانند زمین خریداری کنند که نکته مثبتی برای بازار مسکن است.

وی عنوان کرد: فروش متری زمین در بورس باعث می‌شود قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضای بازار انجام شده و با حذف دلال از حباب قیمتی بازار مسکن کاسته شده و با تداوم این معاملات شاهد تخلیه شدن حباب قیمتی مسکن و معامله شدن مسکن در قیمت‌های واقعی خود خواهیم بود.

شریفی عنوان کرد: انجام معاملات و فروش متری مسکن در بورس باعث افزایش شفافیت بیشتر این بازار و معیاری قابل اتکا برای مصرف‌کنندگان در این بازار خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بازار مسکن و پیش فروش‌ها، با توجه به این که واگذاری‌ها در چند مرحله انجام می‌شود و معمولاً از طرف انبوه‌سازان در تحویل مسکن تاخیر صورت می‌گیرد ولی در بورس با توجه به این که انبوه‌سازان باید به تعهدات خود دقیقا عمل کنند و اگر عمل نکنند شامل جریمه می‌شوند، فرد سرمایه‌گذار می‌تواند بر روی زمان تحویلی حساب کند و در تحویل مسکن تاخیری صورت نگیرد.

گفتنی است؛ پیش تر نیز شهردار تهران در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که فروش متری از طریق بورس و از طریق سامانه‌هایی که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها رونمایی شده انجام خواهد شد، اما این مسیر پیوستگی به بازار سرمایه باید برقرار شود و این امکان فراهم خواهد شد تا مردم بتوانند روی پول خود حساب باز کنند و پول خرد مردم ارزش پیدا کند.

 

  • منبع خبر : پایگاه خبری شهر