در شرایط کنونی جهان و با توجه به بحران اقتصادی به وجود آمده در اکثر کشورهای غربی به خصوص اروپا و ایالات متحده آمریکا، لزوم فرهنگ سازی و سرمایه­ گذاری در تولید محصولات داخلی و ملی لازم و ضروری می­ نماید.

به گزارش گویای خبر، در چند سال اخیر جهش و رشد تولید علم در کشورمان در زمینه­ های مختلف پزشکی، صنعتی، هسته­ ای و … موجب شده است، راه و مسیر تولید محصولات داخلی با همان کیفیت محصولات خارجی و در برخی مواقع برتر از آن، هموارتر شود. بنابراین قسمت اصلی و مهم کار که همانا ایجاد انگیزه برای ارایه ایده و تولید محصولات داخلی است، در داخل کشورمان آغاز شده است.

پیشرفت تولید علم بومی در سال­ های اخیر موجب گشته است که کشورمان در سطح منطقه از لحاظ تولید علم به جایگاه مناسبی دست یابد و بتواند طرح و ایده­ های خود را به دیگر کشورهای جهان ارایه نماید و زمینه صادرات با برند داخلی و ملی را نیز فراهم کند؛ که این موضوع می ­تواند منشاء تحول در اقتصاد بوده و زمینه ریشه­ کن شدن فقر و بیکاری در کشورمان باشد.

از مزایایی تولید کالا و محصولات داخلی بر کسی از افراد جامعه پوشیده نیست و همگی  به این موضوع ایمان دارند که راه نجات کشور در شرایط کنونی، حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی است. چرا که در صورت تحقق این امر، تمامی حوزه­ های مختلف از جمله حوزه ­های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دستخوش تغییرات مثبت شده و موجب رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال و به طبع با ایجاد بازار کار و سرمایه، مشکلات عدیده جوانان برای تشکیل خانواده نیز از بین می­ رود.

به هر حال تمامی این حوزه­ ها به مانند حلقه­ های زنجیر به یکدیگر متصل ­اند و چنانچه یکی از این حلقه ها ناکارآمد شود، بر دیگر حلقه­ ها نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

حال که شرایط و زیرساخت­ های لازم برای تولید ملی فراهم است، می­ بایست تمامی دستگاه ­ها (قوای سه گانه) به خصوص قوه مقننه و مجریه، دست به دست هم داده و با همراهی و همکاری هم، زمینه تحقق تولید ملی را فراهم سازند تا انشاءالله شاهد رشد صنعت و در کنار آن بالا رفتن کیفیت کالا­های داخلی باشیم.

در این بین علاوه بر جایگاه مجلس در روند حرکت رو به جلو تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نقش دولت نیز به عنوان بازوی اجرایی نظام از همه مهم­تر است. قوه مقننه می­ بایستی با تدوین و تصویب لوایح و قوانین مناسب و همچنین رفع هر گونه موانع و مقررات دست و پا گیر جهت سرمایه­ گذاری، دست تولیدکنندگان را برای تولید کالا و محصولات ایرانی باز بگذارد و قوه مجریه نیز از آنان حمایت­ های لازم را به عمل آورد. در این صورت است که علاوه بر رفع نیاز داخلی کشور از واردات بی­ رویه کالا و و محصولات خارجی، می­ توان با ارتقای کیفیت تولید محصولات داخلی، زمینه صادرات آن را به دیگر کشورها فراهم کرد.

یکی دیگر  از کارهای مهم جلوگیری از قاچاق کالا به عنوان مانع بزرگ در حمایت از تولید ملی است. در این میان هر چه قاچاق کالا محدود و کنترل شده­ تر شود، تولید محصولات داخلی رونق بیشتری می­ یابند و بایستی ساز و کارهایی مناسب در نظام بانکی و پولی صادرات و واردات لحاظ گردد تا قاچاق کالا برای افراد سودجو و قاچاقچی به صرفه نباشد. از سوی دیگر باید ارایه تسهیلات در بانک­ ها به سمت بخش­ های مختلف تولیدی و تولیدکنندگانی که کارآفرینی و سرمایه ­گذاری سالم دارند، هدایت شود.

از دیگر موارد مهم در این سال، تغییر ذائقه مردم برای خرید کالا و مایحتایج زندگی­ شان است. با توجه به فرهنگ ناصحیح استفاده از کالاهای خارجی در جامعه، می­ بایست فرهنگ سازی برای مصرف محصولات داخلی در جامعه ترویج و نهادینه شود. این کار نیازمند مطالعه، تحقیق، پژوهش و برنامه ­ریزی بلند مدت است.

این وظیفه مهم بر عهده دستگاه­ های فرهنگی و تبلیغی من­جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیماست که با فرهنگ سازی و تولید و ساخت برنامه ­های عمیق، متنوع و جذاب، مصرف کالاهای داخلی را در جامعه نهادینه کنند. از سوی می­ بایست تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل شود. در این خصوص نقش شورای فرهنگ عمومی که از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بسیار تعیین کننده است. شورای فرهنگ عمومی وظیفه سیاستگذاری، هدایت و نظارت بر فرهنگ عمومی کشور را بر عهده دارد و در تمامی استان­ ها نیز فعال و دایر می ­باشد. این شورا دارای جایگاه مناسبی در سراسر کشور به منظور فرهنگ سازی و تعمیق و گسترش فرهنگ استفاده از کالا و محصولات داخلی در جامعه می­ باشد.

از سوی دیگر، رسانه­ ها به وی‍ژه مطبوعات و خبرگزاری­ ها، باید پیشرو در تولید محتوای سودمند و آگاهی­ بخش جهت دانش ­افزایی و پیشرفت کشور باشند و محوریت اطلاع­ رسانی، تحلیل و نقدهای خود را بر اساس تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی پایه­ گذاری نمایند.

نقش خانواده ­ها نیز به خصوص زنان در مصرف کالاهای ایرانی بسیار مهم و حائز اهمیت است. زنان می­ توانند با انتخاب محصولات داخلی از تولید ملی حمایت کنند و الگوی مصرف خانوار را اصلاح نمایند. در صورت تداوم این امر، کودکان و نوجوانان هم با الگوبرداری از خانواده­ های خود به مصرف کالا و محصولات داخلی رو می­ آورند و این همان برنامه ­ریزی بلند مدت برای فرهنگ سازی استفاده از تولیدات ملی است که می­ تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

  • نویسنده : مریم زارع پستکی زاد