رئیس سازمان شیلات ایران گفت: افزایش دو برابری مزارع پرورش ماهی و میگو را در برنامه تحولی هدف‌گذاری کرده‌ایم و سازمان شیلات با راهبرد معین، افزایش بهره‌وری در مزارع موجود، مکانیزاسیون و هوشمندسازی و برداشت از ذخایر بکر و یا کمتر برداشت شده را برای تحقق این اهداف برنامه دنبال می‌کند.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدحسین حسینی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با خبرنگاران به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های تولیدی سازمان شیلات پرداخت و گفت: مزارع پرورش ماهی و میگوی کشور بالغ بر ۷۲۰ هزار هکتار است که از این سطح امسال ۶۱ هزار تن میگو تولید شده است.

وی با اشاره به آمار فائو، تولید محصولات آبزی در دنیا را ۲۱۴ میلیون تن اعلام کرد که ۹۰ میلیون تن در صید و صیادی و ۱۲۴ میلیون تن در آبزی‌پروری است.

حسینی گفت: شیلات ایران با تولید یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن در سال گذشته رتبه ۲۲ جهان و در آسیا رتبه ۱۲ را دارد، این در حالی است که در غرب آسیا در حوزه صید و صیادی رتبه اول و در آبزی‌پروری جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، از کل تولید محصولات شیلاتی، ۷۰۲ هزار تن مربوط به صید و صیادی و ۵۵۷ هزار تن متعلق به آبزی‌پروری است.

رئیس سازمان شیلات ایران در مقایسه آمار تولیدات شیلاتی با میزان تولید در ابتدای انقلاب تصریح کرد: میزان تولیدات شیلاتی کشور در دهه پنجاه، ۲۲ هزار تن بود که اغلب محصولات صید و صیادی را شامل می‌شد، اما میزان تولیدات شیلاتی فعلی در مقایسه با ابتدای انقلاب، ۴ هزار درصد رشد داشته است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ شناور در حوزه صید و صیادی و ۲۷ هزار مزرعه آبزی‌پروری داریم که حدود ۱۸ هزار مزرعه ماهیان گرم‌آبی و ۷ هزار مزرعه ماهیان سردآبی (قزل‌آلا) است و با تولید ۲۰۰ هزار تن قزل‌آلا رتبه اول جهانی را در اختیار داریم.

حسینی بیان کرد: ۷۰ بندر صیادی با ۱۲۰ اسکله تخلیه آبزیان و ۳۷ اسکله مردمی، نقطه تلاقی خشکی به دریا در ایران است که خود ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت شیلات محسوب می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران رفتن به سمت بهره‌برداری از ذخایر برداشت نشده یا کمتر برداشت شده را از ظرفیت‌های صید و صیادی برشمرد و گفت: صید در آب‌های عمیق و نیمه‌عمیق و رفتن به صید فراسرزمینی (فراتر از اقیانوس هند) و سواحل دیگر کشورها از دیگر راه‌های افزایش تولید محصولات آبزی است.

وی سواحل ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتری کشور با احتساب جزایر را پایه زیستی وسیعی علاوه بر منابع آبزیان موجود دانست و گفت: پرورش ماهی در قفس، پرورش آبزیان در سواحل و پرورش گیاهان آبزی در کرانه‌های موجود کشور، ظرفیت‌های تولیدی ما را افزایش می‌دهد.

حسینی ادامه داد: برنامه تحول با در نظر گرفتن پتانسیل و ظرفیت‌های استانی و بهره‌گیری از همه سواحل کشور تدوین و ابلاغ شده است و با رصدخانه مورد پایش قرار می‌گیرد.

معاون وزیر برنامه تولیدات شیلاتی امسال را یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در ۹ ماهه اول سال جاری ۷۱ درصد این میزان تحقق یافته که ۱۵ درصد آن از افزایش بهره‌وری حاصل شده است.

به گفته وی، صادرات مازاد تولید در سال گذشته ۵۵۶ میلیون دلار عاید کشور کرده است که این نشان دهنده اقبال بازار جهانی به محصولات ایرانی است.

رئیس سازمان شیلات ایران در پایان گفت: تولید بچه‌ماهی تخم چشم‌زده نسبت به گذشته ۷۷ درصد رشد داشته است و تولید میگو از ۵۷ به ۶۱ هزار تن رسیده است علاوه بر آن سازه‌های پرورش ماهی در قفس ۸۵ درصد بومی‌سازی شده و تعداد آن از ۱۳۳ حلقه در سال گذشته به ۳۵۷ حلقه در سال جاری می‌رسد و این تعداد قفس ظرفیت تولید ۳۵ هزار تن را دارد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی