گویای خبر– به گزارش میراث‌ آریا، سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور  امروز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ در دومین روز همایش سراسری افق تحول که با حضور مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در محل سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌ فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، بیان کرد: مدیران پایگاه‌ها و مدیران یگان حفاظت باید در کنار هم در این جلسات حضور داشته باشند.

او افزود: اهمیت کار مدیران پایگاه‌ها مشخص است و جنبه بین‌المللی دارد، زمانی که یک پایگاه ثبت جهانی می‌شود، وظیفه سنگینی از نظر حفاظت بر عهده ما گذاشته می‌شود و شرایطی ایجاد می‌کند که باید به این موضوع توجه جدی کنیم.

سردار مهری تصریح کرد: همه کشورها ضوابطی که برای ثبت جهانی نوشته شده است را رعایت می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: وظایفی را برای حفاظت از پایگاه‌ها برعهده داریم، در کشور حدود ۳۵ هزار اثر ثبت ملی وجود دارد و با توجه به گستردگی پایگاه‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، یکی از دغدغه‌های مهندس ضرغامی حل بحث مشکلات یگان حفاظت در کشور است.

او ادامه داد: یکی از ماموریت‌های مهم پایگاه‌ها، بحث ترویج و انتقال ارزش‌های فرهنگی به نسل آینده در کشور است که لازمه آن حفظ کالبد فیزیکی پایگاه‌هاست باید امنیت در پایگاه‌ها تامین شود تا سایر فعالیت‌ها توسعه پیدا کند.

سردار مهری اظهار کرد: اشتراک‌گذاری بین اهداف کلان پایگاه‌ها رویکرد اصلی یگان حفاظت است، در بحث حفاظت، مشارکت مردمی،  ظرفیت مهمی برای یگان حفاظت است که باید برای حفظ و حراست پایگاه‌های جهانی و ملی از آن استفاده شود.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: جامعه‌ای را به عنوان هدف در بحث مشارکت‌های مردمی تعریف کردیم که بسیار گسترده است، پایگاه‌ها باید در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم در امر حفاظت از آن بهره ببریم.

او ادامه داد: همان‌طور که در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ آمده است باید به بحث مشارکت اجتماعی توجه ویژه داشته باشیم.

سردار مهری تصریح کرد: برخی از چالش‌های ماموریتی و مشکلاتی که به شکل عام در پایگاه‌ها و موزه‌ها داریم به حوزه حفاطت و بخشی به مدیران پایگاه‌ها برمی‌گردد که باید با کمک یکدیگر این مشکلات را رفع کنیم.

سردار مهری در ادامه نکاتی را درباره  سیستم‌های حفاظتی در پایگاه‌ها مطرح کرد.

او بیان کرد: تمام آثاری که در کشور ثبت می‌شود در حوزه گردشگری تاثیرگذار است، باید از این آثار برای توسعه صنعت گردشگری استفاده شود.

  • منبع خبر : میراث‌ آریا