مهندس ضرغامی گفت: استدعای من از بزرگان و مفاخر میراث فرهنگی این است که روایتگری کنند تا نهضت و جهاد تولید و معرفی میراث‌فرهنگی‌مان در فضای مجازی بیشتر شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری میراث آریا، مراسم نخستین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی ایران عصر روز دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن همایش‌های این وزارتخانه برگزار شد.

وزیر میراث فرهنگی که یکی از سخنرانان این مراسم بود؛ گفت: امروز برای من توفیقی شد تا در محضر استادان و بزرگان باشم. از آخرین مراسمی که در سازمان صداوسیما با عنوان «همایش چهره‌های ماندگار» برگزار کردیم، همواره آرزو داشتم یک مراسم دیگر را شاهد باشم تا بتوانم حق کمی از افرادی که زندگی خود را وقف مردم کردند به جا بیاورم و توفیق تجلیل از آن‌ها را داشته باشم.»

او افزود: حوزه میراث‌ فرهنگی حوزه تمدنی ملت ایران است. میراث ما متعلق به دنیا و متعلق به بشر است. من در هر جای دنیا که سخنرانی و دیدار دارم به آن‌ها یادآوری می‌کنم که مفاخر متعلق به همه هستند. میراث‌ فرهنگی بزرگ‌ترین عامل انسجام بشری است، آن چیزی است که همه انبیا و مشعل‌داران هدایت به دنبال آن بودند و امروز می‌بینیم که میراث‌ فرهنگی بهترین عامل و ابزار برای این انسجام است.

مهندس ضرغامی یادآور شد: متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم شناخت و آگاهی و از روی غرض‌ورزی‌ها این میراث ارزشمند دچار قطب‌بندی شده و تقسیم‌بندی می‌شود که کلا اشتباه است.

او اضافه کرد: واقعیت این است که نه تنها در سطح ملی میراث ارزشمند ما مایه قوام است، بلکه در سطح بین‌المللی نیز همین گونه است و ما باید این میراث‌ فرهنگی را ترویج دهیم. میراث‌ فرهنگی در دنیای بی‌هویتی امروز شناسنامه ماست؛ در دنیای بی‌هویتی که با ابزار رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی برخی از کشورها به دنبال ایجاد هویت برای خود هستند، میراث‌فرهنگی شناسنامه ما به حساب می‌آید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: امروز کشور ما از اختلاف رنج می‌برد، در حالی که همه با یک هدف مشخص یعنی خدمت به مردم حرف می‌زنند، اما خروجی آن چیزی دیگری است. این برای ایران با چنین پشتوانه‌ای اصلا خوب نیست. از دل این ایران با این پیشینه غنی فرهنگی باید مودت و دوستی در بیاید.

او اضافه کرد: من پیش‌تر نیز این را گفته‌ام که پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک مصداق کاملی برای عمل صالح است که در قرآن آمده است.

مهندس ضرغامی در ادامه گفت: استدعای من از بزرگان و مفاخر این است که روایتگری کنند تا نهضت و جهاد تولید و معرفی میراث‌فرهنگی‌مان در فضای مجازی بیشتر شود و همچنین کمک کنند تا روح میراث‌ فرهنگی را تقویت کنیم و عقب‌ماندگی‌ها را در این باره جبران کنیم. حضور مفاخر و اندیشمندان و راهبری آن‌ها می‌تواند در این باره مهم و تاثیرگذار باشد.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم از ۱۲ استاد و‌ پیشکسوت این حوزه به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین تجلیل شد.

نخستین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی با آوای دوتار و یاد استاد

  • منبع خبر : میراث آریا