نشست هم‌اندیشی صاحب نظران حوزه سلامت در خصوص «بسته خدمات پایه سلامت مردان میانسال ایرانی» با هدف ارتقای سلامت باروری و افزایش جمعیت برگزار شد.

 گویای خبر – به گزارش وبدا، همزمان با هفته ملی جمعیت نشست هم اندیشی در خصوص «بسته خدمات پایه سلامت مردان میانسال ایرانی» با همکاری مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار شد.

در این جلسه رئیس مرکز  تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری گفت: مردان در مقایسه با زنان راهبردهای مقابله ای متفاوت و معمولاً سطح سواد سلامت پایین‌تری داشته و در معرض آگاهی ناکافی از مشکلات سلامتی و در نتیجه تأخیر در مراجعات مراقبت پزشکی قرار دارند.

دکتر سیدجلیل حسینی افزود: اتخاذ رفتارهای پرخطر، اتکا به خود و عدم استمداد از دیگران، حس رقابت جویی در نشان دادن مردانگی و عدم تمایل به صحبت در مورد سلامت، به دلیل ترس از تمسخر یا ننگ اجتماعی، این گروه را در معرض آسیب پذیری بیشتری نسبت به پیامدهای منفی سلامت قرار می دهد.

وی ادامه داد: پیرو تجارب گذشته از کنگره‌های سلامت مردان و داده‌های منتج از این مباحث، مرکز  تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری تهیه بسته‌ای از خدمات مراقبت‌های بهداشتی اولیه اختصاصی برای مردان میانسال ایرانی را که توانایی ارائه خدمات ضروری در سیستم مراقبت‌های بهداشتی برای این گروه جنسی و در عین حال سازماندهی مجدد ساختار سیستم نظارت بهداشتی را با توجه به شواهد به ‌روز شده این حوزه برای سیاست‌گذاران داشته باشد با هدف اصلی جستجوی مشکلات اصلی سلامت مردان به منظور اولویت‌بندی مهم‌ترین مداخلات بهداشتی مورد نیاز اعم از پیشگیری، غربالگری، و متعاقب آن دسترسی به منابع اجرایی مختص هر مداخله در دستور کار قرار داده است.

در این جلسه که با حضور خبرگان سیاستگذاری کشور و متخصصین حوزه‌های مرتبط سلامت از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف برگزار شد با توجه به هفته ملی جمعیت در راستای هدف افزایش باروری و حمایت از سلامت مردان در خانواده و جامعه، موضوعات مغفول مانده و دارای اولویت این گروه جنسی از جمله سرطان پروستات و بیضه، بیماری ایدز، بیماری حاصل از ویروس پایپلومای انسانی، عفونت‌های منتقله جنسی، اختلال جنسی، ناباروری و همچنین بیماری کلیه مزمن از لحاظ اثر بر کیفیت زندگی، قابلیت پیشگیری، هزینه اثربخشی، بار بیماری‌ها و شیوع مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه جلسه استادان، خبرگان و نمایندگان سازمان‌ها با ارائه نظرات، چالش‌ها و راهکاری احتمالی برای مشکلات عنوان شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

  • منبع خبر : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی