نشست رسانه‌­ای بیست و سومین نمایشگاه بین‌­المللی لوازم خانگی ایران (هامکس ۲۰۲۳) امروز در سالن اتاق بازرگانی ایران با حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش گویای خبر،  مهندس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این نشست گفت: نمایشگاه لوازم خانگی در سال‌های گذشته در فضای حدوداً ۴۱ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه­‌‌‎‌های تهران برگزار می‌شد که امسال متاسفانه به دلیل همزمانی با برگزاری چند نمایشگاه دیگر، فضای اختصاص یافته به نمایشگاه لوازم خانگی نصف و به ۲۰ هزار مترمربع کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به گرید A پلاس نمایشگاه لوازم خانگی، می‌بایست مواردی همچون حضور هیأت‌های خارجی به منظور عقد قراردادهای صادراتی و همچنین برگزاری چند رویداد و ایده علمی را در برگزاری این نمایشگاه رعایت نمود تا بتواند توانمندی‌های و قابلیت‌های صنعت لوازم خانگی کشور را در نمایشگاه به نمایش درآورد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه گفت: تعداد مشارکت‌کنندگان قطعی در نمایشگاه ۳۰۹ واحد صنعتی هستند که تعداد ۲۶۷ مشارکت‌کننده داخلی و تعداد ۱۲ شرکت نمایندگی خارجی و ۱۷ شرکت خارجی عمدتاً از کشورهای چین و ترکیه در این نمایشگاه حضور دارند.

وی گفت: گروه کالایی شرکت‌کننده در این نمایشگاه، گروه کالایی انرژی‌بر هستند که شامل لوازم خانگی برقی کوچک و بزرگ، لوازم خانگی گازسوز و قطعه‌سازان می‌باشند.

مهندس هاشمی ادامه داد: در انجمن لوازم خانگی ۳۱۳ گروه کالایی واحدهای صنعتی عضویت دارند که با توجه به اختصاص نمایشگاه هامکس به گروه کالایی انرژی‌بر، انجمن برنامه‌ریزی نمود که در دهه اول آذرماه امسال نمایشگاه هامکس ۲ را با عنوان «خانه و آشپزخانه مدرن» با حضور گروه کالایی غیر انرژی‌بر برگزار کند که عمدتاً معطوف به بخش صادارتی این صنعت خواهد بود چراکه محصولات آن‌ها صادراتی است و دارای ارزآوری خوبی برای کشور است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه امسال متفاوت خواهد بود و شامل ۳ محور اصلی می‌باشد:

۱- محور اول بحث دانش‌بنیان و فناوری در این صنعت است که با هماهنگی مدیریت کسب و کار وزارت صمت و همکاری دانشگاه­‌های مطرح کشور و وزارت آموزش و پرورش و مدارس موضوع تورهای بازدید دانشجویان و اساتید و همچنین دانش‌آموزان از نمایشگاه به منظور آشنایی با حوزه کسب و کار در صنعت لوازم خانگی برنامه‌ریزی شده است.

۲- محور دوم حضور پررنگ و نقش مهم و بزرگ بانوان در این صنعت است که می‌تواند به گردش اقتصادی این صنعت کمک شایانی کند. در این نمایشگاه برنامه‌ریزی شده که از حضور بانوان نخبه و مدیر در این صنعت استفاده و سخنرانی برای آن‌ها ترتیب دهیم.

۳- محور سوم بحث امنیت ملی است که با توجه به تحریم‌های جهانی علیه کشورمان، حوزه صنعت لوازم خانگی با کمک حوزه‌های بخش تأمین قطعات داخلی و شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و ایجاد واحدهای نوآوری موجب شد کمترین آسیب و مشکل در این تحریم‌‌ها برای صنعت لوازم خانگی به وجود بیاید.

در ادامه این نشست دکتر فرشاد براتی، معاون برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص برنامه‌های محتوایی ۴ روزه این نمایشگاه گفت: یکی از برنامه‌های محتوایی این دوره نمایشگاه، برگزاری نخستین رویداد تد تالک (Ted Talk) صنعت لوازم خانگی در صبح روز دوم نمایشگاه (پنج‌شنبه ۴ آبان) که هدف آن انتقال تجربیات فناورانه نخبگان و خبرگان این صنعت به مخاطبان است.

وی افزود: خوشبختانه امروزه موضوع تد تالک (Ted Talk) در میان جوانان از جایگاه خوبی برخوردار است و مورد استقبال آن‌ها قرار دارد.

دکتر براتی ادامه داد: در این نمایشگاه برگزاری رویداد ۲ روزه تک‌تور (Tech tour) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هماهنگی شده است که مشخصاً با حضور نفرات اول، دوم و سوم دکتری و کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی و منطبق با صنعت خواهد بود.

وی افزود: امسال برای نخستین بار جایزه ملی فناوری به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی با همکاری دفتر مدیریت کسب و کار وزارت صمت و همچنین نخستین جایزه خدمات پس از فروش به شرکت‌هایی که با توجه به اهمیت مقوله خدمات پس از فروش به عنوان یکی از شاخص‌های رضایت‌مندی مخاطبان است به برگزیدگان در مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری پویش ملی «هر خانواده ایرانی – لوازم خانگی ایرانی» با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ارسال نقاشی دانش‌آموزان مقطع دبستانی‌ها با موضوع مصرف کالای ایرانی و فرهنگ کار و تولید و اهدای جوایز به برگزیدگان خبر داد.

گفتنی است، بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی (هامکس ۲۰۲۳) با مجوز سازمان توسعه تجارت و توسط انجمن لوازم خانگی ایران از ۳ تا ۶ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود.