دادستان کل کشور گفت: نظارت در سیستم بانکی کشور باید تقویت شود. نظام بانکی اگر می‌خواهد به درستی کار کند باید نظارت دقیقی بر زیرمجموعه خود داشته باشد. لازم است درگاهی برای اعتراضات و شکایات مردمی وجود داشته و اگر وجود دارد اطلاع رسانی بیشتری برای آن صورت پذیرد.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، دادستان کل کشور در این نشست دو ساعته با بیان این که بانک‌ها نقشی تعیین کننده در رشد و توسعه اقتصاد کشور دارند و باید در جهت تحقق شعار سال نقش خود را ایفا کنند، گفت: معتقدیم باید مسائل و مشکلات بانک‌ها شنیده شود تا آن‌ها هم بتوانند به درستی به وظایف بانکداری خود عمل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری اظهار کرد: بانک‌ها باید یکی از بازیگران اصلی در حمایت از تولید باشند و در احیای کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل سهیم باشند. البته این بدان معنا نیست که بانک‌ها متضرر شوند و بر آن‌ها تکالیف غیرقابل انجام بار شود.

دادستان کل کشور افزود: در حال حاضر یکی از مواردی که جزو اولویت‌های دستگاه قضایی است حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است. اگرچه ما از فعالان اقتصادی که در مواجه با بانک‌ها دچار گرفتاری شده اند حمایت می‌کنیم، اما باید عنوان داشت این حمایت به هیچ وجه شامل افرادی که تسهیلاتی گرفته و در جای دیگر هزینه کرده اند نخواهد شد و با قاطعیت با این قبیل افراد برخورد خواهیم کرد. بانک‌ها هم باید این افراد سودجو را به دستگاه قضایی معرفی کنند تا با آن‌ها برخورد شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه با اشاره به عملکرد برخی بانک‌ها که نسبت به اخذ سود مرکب اقدام می‌کنند، گفت: متاسفانه گزارش‌هایی که در این رابطه به دست ما می‌رسد، صحت دارد و برخی شعب دست به این فعل حرام می‌زنند که باید جلوی این کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که نظارت در سیستم بانکی کشور باید تقویت شود. نظام بانکی اگر می‌خواهد به درستی کار کند باید نظارت دقیقی بر زیرمجموعه خود داشته باشد. لازم است درگاهی برای اعتراضات و شکایات مردمی وجود داشته و اگر وجود دارد اطلاع رسانی بیشتری برای آن صورت پذیرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: حتما بانک‌ها به دنبال یک رویه واحد باشند تا از آن طریق بتوانند از صنایع و واحد‌های تولیدی حمایت کنند. بانک‌ها باید ساز و کاری طراحی کنند که بشود از بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل حمایت کرده و در زمان سود ده شدن واحد از آن نفع ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری به موضوع اصلاح نظام بانکی نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح نظام بانکی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری و نیاز‌های روز جامعه است. برای اصلاح نظام بانکی جلسات مستمر داشته و پیشنهادها و برنامه‌های خود را مطرح و پی گیری کنید. در هرجایی هم که لازم بود به ما اعلام کنید تا در کنارتان بوده و مسائل‌تان را منتقل کنیم.

وی افزود: بسیاری از مباحث و مطالب شما مدیران عامل بانک‌ها به ما در دادستانی کل منتقل نشده است که اگر شده بود حتما آن‌ها را پی گیری می‌کردیم؛ لذا مسائل و مشکلات خود را از طریق معاون اقتصادی به ما اعلام کنید تا در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید و اشتغال، دادستان کل کشور میزبان اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها بود و در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گرفت. در این نشست اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها به تشریح ساختار این شورا پرداخته و مسائل و مشکلات خود را با دادستان کل کشور درمیان گذاشتند. دکتر محمد رضا فرزین که به عنوان رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی در این نشست  سخن می گفت نیز ضمن اشاره به جایگاه و نقش بانک ها در نظام اقتصادی کشورگفت: بانک ها می توانند نقش ویژه ای در حمایت از اقتصاد ملی و تحقق شعار سال داشته باشند.

وی در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد و مشکلات بانک ها ،بر آمادگی نظام بانکی برای حمایت از تولید و اشتغال در کشور تاکید کرد.

  • منبع خبر : بانک ملی ایران