دکتر صالح آبادی هدف بانک مرکزی در حوزه ارزی را ایجاد موازنه و تعادل در این بازار عنوان کرد و افزود: هماهنگی خوبی بین ما و وزارت خانه های مربوطه در حوزه نظارت و کنترل بازار ارز وجود دارد.

1

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز و در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی با اعلام خبر انتشار اوراق ارزی در روزهای آتی گفت: به عنوان نوآوری جدید، اوراق ارزی منتشر خواهد شد. این اوراق هم ارز جمع می کند و هم باز پرداخت آن به شکل ارز خواهد بود.

رئیس کل، هدف بانک مرکزی در حوزه ارزی را ایجاد موازنه و تعادل در این بازار عنوان کرد و افزود: هماهنگی خوبی بین ما و وزارت خانه های مربوطه در حوزه نظارت و کنترل بازار ارز وجود دارد. همچنین عمق بخشی به بازار متشکل و سامانه نیما جزو برنامه های مهم بانک مرکزی در این حوزه است.

وی افزود: سال گذشته در سامانه نیما و همچنین بازار متشکل بیش از ۵۷ میلیارد دلار عرضه ارز در نیما برای تامین کالاها داشتیم و این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است. در دوماهه ابتدایی سال جاری در حوزه نفت و پتروشیمی بیش از ۷٫۵ میلیارد دلار ارز از محل فروش وصول شده است که این رقم در دوماهه ابتدایی سال گذشته ۴٫۵ میلیارد دلار بوده است.

دکتر صالح آبادی با شاره به تداوم تامین ارز مورد نیاز در سامانه نیما تصریح کرد: هم بانک مرکزی و هم صادرکنندگان غیرنفتی با قدرت در سامانه نیما ارز موردنیاز کشور را عرضه می کنند و هم تامین ارز کالاهای اساسی انجام می شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی و آثار آن گفت: طبعا فقط بانک مرکزی عرضه کننده ارز ترجیحی بود ولی امسال صادرکنندگان غیرنفتی هم عرضه کننده و تامین کننده هستند و این مسئله سبب بهبود تامین ارز نسبت به گذشته خواهد شد. همچنین با کاهش تقاضا برای ارز قاچاق هم کنترل شده و وضعیت بهتری در مدیریت منابع ارزی کشور خواهیم داشت به گونه ای که روزهای مختلف عرضه به تقاضا برتری دارد و در سامانه نیما این اتفاق افتاده است.

رئیس کل بانک مرکزی نظارت بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را از دیگر برنامه های بانک مرکزی در حوزه سیاست های ارزی برشمرد و اظهار داشت: در این سال ها هم برگشت ارز حاصل از صادرات خیلی خوب شده و انصافا قابل مقایسه با سال های قبل نیست و سال به سال برگشت ارز بهتر شده است و در زمینه رفع تعهد واردکنندگان هم مشکل خاصی نداریم.

دکتر صالح آبادی پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه را از دیگر سیاست های بانک مرکزی خواند و کفت:  در زمینه پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه ها هم کارهای خوبی شده و استفاده از روش تهاتر با کشورهایی که طرف تعامل با نظام بانکی کشور هستند، دنبال خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار با اعلام خبر انتشار اوراق ارزی طی روزهای آتی تصریح کرد: اوراق ارزی به عنوان نوآوری جدید منتشر خواهد شد. باز پرداخت اصل و سود اوراق ارزی به شکل ارز خواهد بود و به این ترتیب اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه های مختلفی که دارای ارزهای راکد هستند می توانند نسبت به خرید اوراق اقدام کنند. سود و اصل این اوراق به صورت ارزی خواهد بود و ناشرانی که دارای درآمد ارزی هستند می تولنند نسبت به انتشار اوراق اقدام کنند.

این همایش با محوریت «کنترل تورم و ثبات مالی» با حضور علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، و مدیران عامل و اعضای هیات مدیره نظام بانکی در بانک مرکزی برگزار شد.

  • منبع خبر : بانک مرکزی