مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران گفت: درحال حاضر سطح ذخیره خون در تمام استان‌های کشور مطلوب است و هیچ‌گونه کمبود ذخیره خون در کشور نداریم.

گویای خبر – به گزارش ایرنا، دکتر مژده نخلستانی افزود: در حال حاضر به لطف و مساعدت اهداکننندگان خون از سه ماه گذشته تا کنون سطح ذخیره خون در کشور بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: در مقایسه با سال‌های قبل که در مقاطع و شرایط خاص سطح ذخایر خون گاهی به ۴ تا ۵ روز می‌رسید، اما اکنون سطح ذخایر خون در کشور در چند ماه گذشته با همت اهداکنندگان به حدود ۱۰ تا ۱۲ روز رسیده است و حتی برخی از استان‌ها از ۱۲ روز هم بالاتر رفته است.

مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های آن پاسخ داده می‌شود و این نیاز تامین می‌شود.

وی افزود: در همه کشور میزان خون مورد نیاز اعمال جراحی و بیمارستانی با بهره‌گیری از شبکه ملی خون‌رسان تامین می‌شود.

نخلستانی تاکید کرد: در حال حاضر حتی در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، مازندران، تهران و هرمزگان که آمار بیمارن تالاسمی که از مصرف‌کنندگان همیشگی خون هستند، نسبت به دیگر استان‌ها بالاتر است، هم در وضعیت مطلوب قرار دارد و هیچ‌گونه کمبود ذخیره خون هم در این استان ها نداریم.

وی با بیان این که میزان خونی که اهدا می‌شود، حجم کمی از خون بدن است، خاطر نشان کرد: میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ ساعت جبران می‌شود و همچنین تمام پروتکل‌های بهداشتی نیز در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود و هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند.

خون یک ماده حیاتی است و تا کنون جایگزینی برای آن نیامده است و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند همچنین برخی از افراد مانند بیماران تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

 

 

  • منبع خبر : ایرنا