یاسراحمد‌وند در آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران از صدور مجوز واردات دستگاه‌‌های چاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ارتقاء صنعت چاپ وظیفه قانونی و ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

 

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، دومین آیین بزرگداشت اهالی صنعت چاپ استان تهران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۶ آذرماه در ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

احمدوند گفت: آن چه می‌تواند صنعت چاپ را ارتقاء دهد، رشد اقتصادی در کشور است. چاپ یک صنعت تکمیلی برای صنایع دیگر محسوب می‌شود. دهه ۹۰ با متوسط رشد اقتصادی کمتر از یک درصد کشور اداره شد. با وجود مشکلاتی نظیر فرسودگی ماشین‌آلات و نوسازی آن‌ها صنعت چاپ هم رشد قابل توجهی نمی‌کند. شاخص‌های اقتصادی کشور شرایط بهتری را در آینده نشان می‌دهد؛ نمی‌گویم در این دولت معجزه‌ای رخ خواهد داد، دولت، خدمتگزار مردم است و مردم هم کنار دولت تلاش می‌کنند شرایط بهتری داشته باشند. اگرچه از شرایط نامطلوب باید به شرایط مطلوب برسیم. به هر حال تغییر در حوزه اقتصاد باید تغییری مستمر باشد تا به نتیجه برسد.

وی افزود: آمارها رشد بیش از ۳ درصد و در برخی رشته‌ها بیش از ۵ درصد را نشان می‌دهد. اگرچه رشد ۸ درصد، رشد مطلوبی است امیدوارم سال آینده به این میزان رشد برسیم؛ البته بخشی از آن هم باید با آزادسازی سرمایه‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور اتفاق بیفتد.

احمدوند ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد به حوزه چاپ مانند یک فرزند ناخواسته نگاه نمی‌کند و با‌ تمام وجود به خدمتگزاری برای رشد حوزه چاپ علاقه‌مند است، برخی نشانه‌های آن هم کمک‌هایی است در زمینه بیمه و مصوبه ماده۱ مربوط به واردات دستگاه‌های چاپ و صنایع وابسته صحافی و بسته‌بندی است. از این به بعد این دستگاه‌ها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد کشور می‌شوند و تعرفه آن هم طبق تعرفه اعلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. ارتقاء صنعت چاپ وظیفه قانونی و ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی صنعت چاپ از تسهیلات تبصره ۱۸ گفت: صنعت چاپ از محل تبصره ۱۸ در این چند سال اخیر بی‌بهره بوده است و طبق بررسی که انجام دادم سال گذشته عددی از تسهیلات و تبصره ۱۸ برای چاپخانه‌ها به بانک عامل معرفی نشده بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در جلسه‌ای که چند روز گذشته داشتیم از باقی‌مانده تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ عدد کمی باقی مانده، از تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ قرار است ۱۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد؛ اگر دریافت شود می‌توانیم برای واحدهای چاپی تسهیلات در نظر بگیریم؛ همچنین برای سامانه تحفه، کارا و برخی مشاغل حوزه چاپ نیز امکان بهره‌مندی از تسهیلات با نرخ ارزان وجود دارد.

احمدوند درباره قوانین حوزه چاپ که گاهی مانع فعالیت‌های این صنعت می‌شود گفت: بر تنقیح قوانین به نفع تسهیل فعالیت در حوزه چاپ تاکید شد؛ متاسفانه برخی از قوانین متناسب با شرایط امروز نیست، در این شرایط قانونی که به کسب و کار کمک نمی‌کند باید تغییر کند یا اصلاح شود که در دستور کار است.

وی افزود: شورای راهبری صنعت چاپ تشکیل شده که بزرگان صنعت چاپ در این شورا حضور دارند؛ در خدمت ایشان هستیم تا موانع حوزه چاپ برطرف شود. آموزش، نکته مهمی است. بدنه فعال در حوزه چاپ، آموزش تجربی دیده‌اند و در شرایط گرانی ماشین‌الات و مواد اولیه به‌طور طبیعی هزینه دانش‌اندوزی بالاست و لازم است افراد آموزش‌های لازم را ببینند و بعد جذب شوند. در این زمینه هم تلاش‌های خوبی صورت می‌گیرد، هم حمایت می‌کنیم و آنچه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برمی‌آید دریغ نمی‌کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران