وزیر نیرو با تاکید بر این که باید سهم کشور را از تامین آب دریا حفظ کنیم، گفت: پیش‌بینی شده در طول چهار سال میزان آب شیرین‌کن‌های کشور را در جوار دریا به ۶ برابر توسعه دهیم و امید است از امروز تا پایان دولت سیزدهم این پروژ‌ها به ترتیب افتتاح شوند.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، علی‌اکبر‌ محرابیان صبح امروز در آیین افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق استان یزد که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به همت دولت برای آبرسانی به استان یزد گفت: دولت برای تامین آب بخش‌های کشاورزی، شرب، صنعت و به ویژه محیط زیست در مناطق و استان‌های کشور برنامه‌های عملیاتی و اجرایی دارد.
وزیر نیرو، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در صنعت آب و برق و نیز شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و آبفای استان یزد افزود: این مراسم به منظور افتتاح ۱۶ پروژه صنعت آب و برق و همچنین دو مخزن بسیار بزرگ آب که تاب‌آوری شهر یزد را به میزان ۷ ساعت افزایش می‌دهد، برگزار شده است. همچنین دو پروژه بازچرخانی آب برای استفاده از پساب بهداشتی استان یزد در مصرف صنعتی مورد نظر بوده است.
محرابیان با اشاره به افتتاح پروژه‌های صنعت برق در این استان گفت: بر  این اساس تعداد قابل توجهی از پروژه‌های برقی از جمله پست‌ها و خطوط انتقال،‌ پست ۲۳۰ و چندین پست ۶۲ کیلوولت افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به تامین آب شهر یزد در قالب طرح پدافندی از خط موجود در دریا گفت: این پروژه بر اساس مصوبه جلسه مشترک با استان‌ها در یک زمان بسیار کوتاه در دولت سیزدهم تصمیم‌گیری و پس از طی مراحل قانونی و تامین اعتبار، عملیات اجرایی آن در بازه‌ زمانی بسیار کوتاه در استان آغاز شد. امید است با افتتاح این خط انتقال، شاهد تامین آب پایدار یزد و تقویت آب شهر باشیم.
وزیر نیرو آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب دریا به استان‌های فلات مرکزی را مهم برشمرد و تصریح کرد: وزارت نیرو دو کلان پروژه را برای تامین آب در کل کشور در دستور کار قرار داده است که شامل مدیریت مصرف و مدیریت اجرای پروژه‌های سخت‌افزاری و پروژه‌های تامین آب است.
وی در این رابطه تصریح کرد: با مدیریت مصرف می‌توانیم به میزان قابل توجهی نیازهای کشور را در بخش آب و برق تامین و مرتفع کنیم. مدیریت اجرای پروژه‌های سخت‌افزاری و پروژه‌های تامین آب نیز به شیوه‌های مختلف در حوزه‌های سدسازی، خطوط انتقال، تصفیه‌خانه و آبرسانی‌های متعدد انجام‌ می‌شود.
وی اظهار کرد: ویژگی جمهوری اسلامی ایران این است که ما با استفاده از آب‌های نامتعارف مانند پساب‌های بهداشتی، آب دریا و حتی آب‌های عمیق درون سرزمینی می‌توانیم بسیاری از نیاز‌های خود را برطرف کنیم.
اکثر کلان‌شهرها و ابرشهرهای دنیا در کنار دریاها و رودخانه‌های خروشان و عظیم بنا شده است، اما ویژگی سرزمین ما این است که بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با دریا فاصله دارند، در چنین شرایطی سهم خودمان را از تامین آب دریا باید حفظ کنیم.
محرابیان گفت: پیش‌بینی شده در طول چهار سال میزان آب شیرین‌کن‌های کشور را در جوار دریا به ۶ برابر توسعه دهیم و امید است از امروز تا پایان دولت سیزدهم این پروژ‌ه‌ها به ترتیب افتتاح شوند. در این زمینه در ماه آینده یکی از این آب شیرین‌کن‌های بزرگ در حاشیه خلبج فارس با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
وزیر نیرو با بیان این که وزارت نیرو برای انتقال آب دریا عملیات اجرایی چند کلان‌پروژه را امروز آغاز کرده‌ است، اضافه کرد: انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان از جمله آنهاست که این مهم در مجلس مصوب و قانون شد و عملیات اجرایی آن در بخش دریا و آبگیرها در حال اجراست. بر اساس آخرین آمارها این پروژه تاکنون حدود ۸ درصد در طول چند ماه اخیر پیشرفت داشته است.

تقویت آب شرب و مصارف عمومی با افتتاح خط دوم انتقال آب از دریا
وی همچنین با اشاره به احداث خط دوم و بزرگ انتقال آب، بیان کرد: عملیات اجرایی یک خط امروز با حضور رئیس جمهور آغاز شد که مربوط به خط دوم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی می‌شود‌. خط اول از سال ۱۳۸۸ تعریف و در سال ۱۳۸۹ مصوب و عملیات اجرایی آن آغاز  شد و به مرور به بهره‌برداری رسید. امید است آب شیرین‌کن دوم این خط هرچه سریع‌تر به بهره‌‌برداری و ظرفیت کامل برسد.
وزیر نیرو یادآور شد: در خط دوم انتقال آب خلیج فارس، پیش‌بینی چهار ساله برای افتتاح و بهره‌برداری صورت گرفته است، اما با درنظر گرفتن تاکید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در تلاش هستیم در سریع‌ترین زمان ممکن این خط را اجرایی کنیم. امید است با حمایت دولت و تقویت منابع این مهم میسر شود.
محرابیان در ادامه با اشاره به ویژگی‌های خط دوم انتقال آب از دریای خلیج فارس اضافه کرد: مشارکت دولت از جمله ویژگی‌های این خط است. این در حالی است که تخصیص خط اول مربوط به صنعت می‌شد اما در خط دوم پیش‌بینی شده بیش از ۵۰ درصد تخصیص مربوط به خارج از صنعت باشد؛ به عبارت دیگر با افتتاح این خط به تقویت آب شرب و مصارف عمومی کمک می‌شود.
وی گفت: همچنین در کنار این خط انتقالی آب، پیش‌بینی شده است خطی به صورت مجزا به استان اصفهان منتقل شود. عملیات اجرایی این خط از غرب بندرعباس آغاز شده و خط اصفهان از شرق بندرعباس عملیاتی می‌شود و آب‌شیرین‌کن‌ها در این ناحیه احداث می‌شوند؛ خوشبختانه عملیات اجرایی خط انتقال آب به اصفهان از استان اصفهان آغاز شده و پیش‌بینی شده است در طول ۲۴ ماه این خط به صورت موقت به خط موجود متصل شود و از ظرفیت این دو خط بتوانیم به صورت موقت بهره‌مند شویم و به مرور که آب شیرین‌کن سیریک به مرحله اتصال برسد آن خط نیز به صورت کامل مجزا و خودگردان شود.
به گفته وزیر نیرو، همزمان هم خط استان سیستان و بلوچستان، خط انتقال آب استان‌های کرمان، یزد و اصفهان نیز در دست احداث است. این خطوط انتقالی، آب پایدار، دائمی و مطمئن را روانه این استان‌ها می‌کند.

 

 

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو