وزیر فرهنگ در آیین بزرگداشت «مریم کاظم‌زاده»، عکاس و خبرنگار دفاع مقدس از پیش بینی جایزه ملی مریم کاظم زاده در جشنواره مطبوعات خبر داد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در آیین «روایت مریم» که به مناسبت بزرگداشت زنده‌یاد «مریم کاظم‌زاده»، عکاس و خبرنگار دفاع مقدس و همسر شهید اصغر وصالی در مجموعه باغ زیبا برگزار شد، با تاکید بر این مطلب، افزود: مرحومه کاظم‌زاده مصداق اندیشه امام(ره) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی در زمینه نقش اجتماعی بانوان بود و تا زمان حیات خود در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت‌قدم ماند.
وی گفت: خانم کاظم زاده نمونه واقعی یک بانوی مؤمن است که علاوه بر ایفای نقش همسری و مادری، در طول دوران دفاع مقدس دوشادوش رزمندگان،  به عنوان تصویرگر جهاد بزرگ مردم ایران و رزمندگان اسلام بود و تا زمان حیات خود در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت‌قدم ماند.
وزیر فرهنگ ادامه داد: امروز نیازمند معرفی مریم‌ کاظم‌زاده به عنوان الگو در جامعه هستیم و این اتفاق باید به‌ عنوان یک موضوع جریان‌ساز دنبال شود. در همین راستا نیز در جشنواره مطبوعات، جایزه ای ملی به نام این بانوی ارجمند پیش‌بینی شده تا محملی برای تجلیل از بانوان شایسته ایران زمین در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای باشد. با تولید آثار ارزشمند سینمایی نیز می‌توان، ابعاد مختلف زندگی این بانوی هنرمند را برای مخاطبان به تصویر کشید.
اسماعیلی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی به‌ عنوان یک نظام انقلابی بیانیه روشن و پاسخ‌های صریحی نسبت‌ به مسائل و چالش‌های مهم حکمرانی دارد، گفت: ۲۰۰ سال پیش که تفکرات جدید وارد دنیای اسلام شد، موضوع جایگاه زن در جامعه در صدر مسائل پیش آمده بود و انتظار از انقلاب اسلامی به‌ عنوان یک نظام دینی، ارائه پاسخی معتبر به این امر بود.
رئیس شورای هنر با طرح این پرسش که نگاه انقلاب اسلامی به زن در جایگاه کُنشگر اجتماعی چیست، افزود: در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) پاسخ روشنی به این پرسش وجود دارد؛ امام راحل حضور زنان در اجتماع را به‌عنوان یک عنصر سازنده در کنار نقش‌های اصلی و با اولویت نقش همسری و مادری ضروری می‌دانستند. امروز در چهل‌وچهارمین سال حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی وقتی به کارنامه نظام نگاه می‌کنیم زنان متعددی را به‌ عنوان مصداق این اندیشه حضرت امام خمینی (ره) مشاهده می‌کنیم.
وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود به هجمه نظام رسانه‌ای دشمن علیه دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نظام رسانه‌ای دشمن و تهاجم فرهنگی که علیه کشور در جریان است، تلاش می‌کند تا موضوعات افتخارآمیز ایران اسلامی دیده نشود و به‌جای آن الگوهای بدلی و غیر واقعی به جامعه معرفی کند.
اسماعیلی افزود: وقتی صحبت از معرفی بانوان شایسته ایران زمین می‌شود، نظام رسانه‌ای دشمن نهایت تلاش خود را می‌کند که به معرفی عناصر بدلی و مخالف ارزش‌های اسلامی بپردازد و این به معنای جنگ روایت‌ها است.
ایجاد فضای فرهنگی برای ترویج جهاد تبیین با پیشتازی زنان متعهد در حوزه رسانه ضروری است
وی جهاد تببین را مطالبه رهبر انقلاب اسلامی در جنگ روایت‌ها عنوان کرد و افزود: در جهاد تببین باید با کارهای پیش‌برنده، نقاط عطف و تاریخی را مقابل دیدگان همه روایت کنیم. در روزگاری که با گسترش شبکه‌های اجتماعی، پدیده جدید «انسان رسانه» خودنمایی می‌کند، باید فضای فرهنگی لازم را برای ترویج جهاد تبیین با پیشتازی زنان متعهد در حوزه رسانه فراهم کنیم.
تجلیل از طلایه‌داران روزنامه‌نگاری
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین گفت: یکی از وظایف اصلی معاونت مطبوعاتی تجلیل بانوانی مانند مرحومه مریم کاظم زاده از طلایه‌داران روزنامه‌نگاری و عکاسی است.
فرشاد مهدی‌پور با اشاره به برخی ویژگی‌های حرفه‌ای زنده‌یاد کاظم‌زاده، ادامه داد: در حوزه عکاسی دفاع مقدس سبک جدیدی از عکاسی در کشور به راه افتاد که مرحومه مریم کاظم‌زاده از طلایه‌داران این سبک بود. خانم کاظم‌زاده زاویه دید جدیدی از روایت‌گری جنگ تحمیلی ارائه کرد. البته باید تلاش کنیم چنین افرادی را به عنوان الگوهای موفق رسانه به جامعه معرفی کنیم.
وی افزود: خانم کاظم زاده در دوران دفاع مقدس برخی مواقع در موقعیت‌هایی قرار می‌گرفت که خبرنگاران مرد حضور نداشتند و این ویژگی انقلاب اسلامی بود که مرد و زن در کنار هم برای سربلندی آن تلاش کردند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی