رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به درآمد شهرداری‌ها بابت اجرای قانون مجلس و از محل عوارض نقل و انتقال اضافه شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در نشست هم‌اندیشی شورای عالی استان‌ها امروز (چهارشنبه ۲۶ مرداد) به میزبانی مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع مشکلات اقتصادی قطعاً باید به وضعیت منابع و مصارف توجه جدی شود و در شرایط سخت باید از ظرفیت‌ها استفاده بهینه شود و در جلسه مشترک با دولت هم بر رفع چالش‌ها موثر در افزایش نرخ تورم تأکید شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دشمنان در سال‌های اخیر برای تسلیم کردن جمهوری اسلامی از تمامی فشارها و تحریم‌ها استفاده کردند و اگر تفضل الهی نبود با وضعیت خاص روبرو می‌شدیم.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از فرصت‌ها افزود: متأسفانه برای برخی از هزینه‌های ثابت در کشور درآمد پایدار تعریف نشده بنابراین باید به دنبال راهکار برای ایجاد درآمد پایدار بود.

پورابراهیمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری از سال‌ها قبل روی موضوع اصلاح ساختار بودجه تأکید داشتند و حتی در موضوع بودجه سال ۹۸ تأکید شده بود که باید موضوع اصلاح ساختار مورد توجه قرار گیرد. در آن سال رئیس جمهور وقت برای اصلاح ساختار زمان خواستند و رئیس سازمان برنامه و بودجه بیشتر از این که به بحث اصلاح ساختار در عمل توجه کنند توضیحات تبیینی ارائه کردند. در هر صورت با آن وضعیت ساختار بودجه به صورت جدی اصلاح نشده و ما از دولت می‌خواهیم در بودجه سال ۱۴۰۲ در زمینه اصلاح ساختار اقدامات جدی انجام دهد.

وی با اشاره به نقش ناترازی‌های اقتصادی در ایجاد وضعیت کنونی گفت: باید در حوزه مالیاتی اقدامات اصلاحی انجام شود به طور مثال ۴ میلیون دستگاه پُز به سامانه مالیاتی وصل نبودند اما از دی ماه سال گذشته با اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تحول خوبی در بخش مالیاتی صورت گرفته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در معافیت‌های مالیاتی نیز باید تأملی صورت گیرد چرا که برخی از معافیت‌های مالیاتی به دلیل عدم اجرای برخی قوانین و مقررات بوده است.

۶۰ درصد شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند

وی ادامه داد: در بحث مالیات بر عایدی سرمایه باید توجه شود که بحث دریافت مالیات از عامه مردم مطرح نیست بلکه این نوع مالیات با هدف جلوگیری از سوداگری در بازارهای غیرمولد انجام شده است، در حال حاضر موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس در حال پی‌گیری است. در بحث اصلاح ساختار بودجه باید موضوعات مالیاتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

پورابراهیمی با اشاره به ناترازی در بخش شرکت‌های دولتی گفت: متأسفانه ۶۰ درصد شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند.

شهرداری‌ها در استفاده از دارایی‌ها و ثروت عملکرد مناسبی ندارند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: متأسفانه در بحث مدیریت ثروت عملکرد مناسبی نداشته‌ایم چرا که ثروت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد و حجم عظیمی از دارایی‌ها بلااستفاده هستند و شهرداری‌ها نیز در زمینه استفاده از دارایی‌ها و ثروت عملکرد مناسبی ندارند.

افزایش قابل توجه درآمد شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده 

وی با اشاره به افزایش سهم شهرداری‌ها در قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: متوسط وصول مالیات ماهیانه از بابت مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان بوده است که به واسطه اجرای قانون مجلس این رقم به ماهیانه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، البته ۹ هزار میلیارد تومان از منابع مذکور هنوز به حساب شهرداری‌ها واریز نشده است، همچنین اجرای قانون مجلس در زمینه درآمد پایدار شهرداری‌ها نیز به ارتقاء وضعیت شهرداری‌ها کمک می کند، در مجموع می‌توان گفت مجموع درآمد دریافتی شهرداری‌ها از بابت افزایش مالیات بر ارزش افزوده، ۳۰ درصد رشد خواهد داشت که نحوه توزیع آن باید اصلاح شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم رفع ناترازی نظام بانکی گفت: متأسفانه به دلیل اضافه برداشت بانک‌ها، نرخ تورم با شدت بیشتری افزایش می‌یابد و ما در مجلس با اصلاح قانون بانک مرکزی می خواهیم اقتدار بانک مرکزی را ارتقاء دهیم تا با اقدامات مناسب و رفع مشکل ناترازی بتواند تورم را مهار کرد.

پیش‌بینی افزایش ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری‌ها 

پورابراهیمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بابت اجرای قانون مجلس و از محل عوارض نقل و انتقال حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به درآمد شهرداری‌ها اضافه شود و نکته دیگر این که باید سامانه کاملی برای اطلاعات جامع در خصوص درآمدها وجود داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شوراها برای ارائه لایحه گفت: باید بدنه کارشناسی شورای عالی استان‌ها تقویت شود و همچنین کمیسیون اقتصادی آمادگی همکاری با کارگروهی از سوی شوراهای عالی استانی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ دارایی‌ها در اختیار شهرداری ها دارد و نکته دیگر اینکه باید به مسائل مرتبط با هزینه – فرصت در شهرداری‌ها بیشتر توجه شود.

  • منبع خبر :  خبرگزاری خانه ملت