سومین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار و پیشکسوتان صنایع لوازم خانگی ایران روز گذشته در هتل استقلال تهران برگزار شد.

به گزارش گویای خبر، این همایش با حضور دکتر علی آقامحمدی رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، دکتر عزت‌اله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مهندس فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، دکتر محمود نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی تهران، دکتر هادی اخلاقی فیض آثار مدیرعامل بانک تجارت و اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و مدیران این صنعت از چهره‌های ماندگار و پیشکسوتان صنایع لوازم خانگی ایران تجلیل و قدردانی شد.

مهندس علی‌رضا محمدی دانیالی رییس هیأت‌مدیره انجمن لوازم خانگی در این همایش گفت: تجلیل از پیشکسوتان صنعت لوازم خانگی سومین سالی است که توسط انجمن لوازم خانگی به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تشکل ملی صنعت پیشران لوازم خانگی در حال برگزاری است و این مهم به انجمن صنعت لوازم خانگی واگذار شده تا از بزرگان این صنعت تجلیل کند.

وی همچنین از اعضای انجمن صنعت لوازم خانگی که در توسعه این صنعت کمک و مشارکت دارند، قدردانی کرد.

رییس هیأت‌مدیره انجمن در ادامه گفت: تولیدات صنعت لوازم خانگی در سال ۱۳۹۷ از ۸ میلیون دستگاه به ۱۷ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۲ رسیده است که این نتیجه زحمات صنعت‌گران این حوزه است که شایسته تقدیر می‌باشد.

وی همچنین افزود: ما در صنعت لوازم خانگی رشد کمی و کیفی قابل قبولی داشته‌ایم، ولیکن قدرت خرید اقتصادی مردم در حال کاهش است و این دو مهم با یکدیگر همسو نیستند و بایستی فکری برای آینده صنعت لوازم خانگی و اقتصاد ملی بکنیم.

وی گفت: در حال حاضر نرخ تورم ۴۰ درصد و همچنین نرخ ارز تقریبا ۵۲ هزار تومان است که این امر سبب می‌شود رقابت‌پذیری میان صنعت‌گران داخلی کاهش یابد.

وی در پایان ضمن اشاره به رکورد بازار، مشکل تحریم‌ها و تامین ارز از سیستم بانکی و بانک مرکزی گفت: این موارد بخشی از مشکلاتی هستند که صنعت‌گران ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و امیدواریم با تلاش مسوولین و انجمن لوازم خانگی، مشکلات این صنعت را بر طرف شود.

در ادامه این همایش دکتر محمود نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در مدت این ۸ ماهی که مسوولیت اتاق بازرگانی تهران را بر عهده گرفتم، سعی کردم در مجموعه تشکل‌ها، سندیکاها و نمایشگاه‌ها حضور داشته باشم تا بتوانم مشکلات صاحبان کسب و کار را احصا و به مسوولان منعکس نمایم.

وی در ادامه گفت: متاسفانه صادرات لوازم خانگی نسبت به سال گذشته کاهش یافته و تراز بازرگانی ما منفی شده است و این برای مجموعه صنعت کشور مناسب نیست.

رییس اتاق بازرگانی بزرگ‌ترین مشکل صادرات کشور را پیمان‌سپاری ارزی عنوان کرد و گفت: چنان‌چه برای این موضوع کاری نکنیم، صادرات کشور همچنان نزولی خواهد بود.

دکتر نجفی عرب در ادامه افزود: اکثریت صنایع و کسب و کارها در کشور در خصوص تامین منابع جاری و سرمایه‌گذاری دچار مشکل هستند. نرخ سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۱ تقریبا نصف شده است و همچنین استهلاک افزایش یافته و در واقع نرخ استهلاک از نرخ سرمایه بالاتر رفته است که موجب افت ریسک در سرمایه‌گذاری شده است.

رییس اتاق بازرگانی در ادامه به قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: قاچاق کالا به صنعت کشور لطمه زده است و ما طبق قوانین بالادستی می‌توانیم واردات به کشور داشته باشیم و هیچ تشکلی مخالف واردات قانونی کالا به کشور نیست. ولیکن ورود قاچاق باعث برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار و کاهش فروش محصولات داخلی می‌شود.

دکتر نجفی عرب همچنین ابراز کرد: متاسفانه صنعت‌گران داخلی به دلیل وجود متغییرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز، مالیات، هزینه‌های مالی و … نمی‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

وی در پایان قیمت‌گذاری دستوری را بلای جان صنعت عنوان کرد و گفت: دولت باید قیمت‌گذاری دستوری کالاها را رها کند تا عرضه و تقاضا در بازار اتفاق بیافتد.

در ادامه همایش از ۹ پیشکسوت و چهره ماندگار صنعت لوازم خانگی به شرح زیر تقدیر شد:

۱- حسین باقری فیروز سالاری – بنیان‌گذار شرکت دونار خزر

۲- غلامرضا دامن افشار – بنیان‌گذار پرتو سرد توان (برند هیمالیا – لئوکو)

۳- صمد رحیم تبریزی – بنیان‌گذار تولیدی صنعتی سینجر

۴- سیدمحمد رضوانی – بنیان‌گذار نیکسان صنعت

۵- منصور صادقی – بنیان‌گذار کاج نچسب (برند کاج تفلون – فورته)

۶- جواد علاقه‌بند – بنیان‌گذار شرکت پارس استیل

۷- مهدی کاملان – بنیان‌گذار مجتمع کارخانجات تولیدی توس چینی

۸- مرحوم جعفر ختایی – بنیان‌گذار صنایع استیل ایران

۹- مرحوم عبداله مهدیان – بنیان‌گذار شرکت انرژی کشور

در پایان این مراسم نیز از کتاب «اطلس جامع لوازم خانگی» دومین اثر بنیاد علمی توسعه محسن خلیلی رونمایی شد.