کتاب «جراحی پلاستیک و شبیهسازی انسان از نگاه فقه» اثر آیتالله ناظمزاده قمی در ۲۸۷ صفحه به چاپ رسید.
اثر حاضر با عناوینی مثل جراحی ترمیمی، جراحی زیبایی و فروع مرتبط با عمل جراحی زیبایی به واکاوی این موضوع میپردازد.
مباحث مطرح شده در این کتاب ماحصل درس گفتارهای حضرت آیتالله ناظمزاده قمی و نشستهای علمی این عالم با فضلا و اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین استفاده از مشاورههای علمی متخصصان و پزشکان است.
این کتاب در دو بخش تألیف شده که بخش اول با عنوان «جراحی زیبایی از نگاه فقه» شامل پنج فصل است. اولین فصل از بخش اول این کتاب با عنوان «جراحی ترمیمی» به نگارش درآمده که در آن نویسنده به بیان سابقه تاریخی جراحی ترمیمی و ضرورت این جراحی پرداخته و روایات جراحی ترمیمی و دیدگاه فقیهان مسلمان درباره آن را بررسی کرده است.
فصل دوم با عنوان «جراحی زیبایی یا فانتزی» به تبیین انواع جراحی زیبایی پرداخته، دیدگاه علمای اهل سنت و فقهای شیعه در دو مقام (مقام اول: دیدگاه علمای اهل سنت و ادله ایشان: حرمت تغییر در خلقت خدا و حرمت تدلیس و خدعه، مقام دوم: دیدگاه مشهور فقهای شیعه بر جواز جراحی زیبایی و ادله آن: تأکید قرآن بر زینت و آرایش و توصیه روایات بر زیبایی) را شرح داده و شرحی کوتاه درباره قواعد فقهی و اصول عملیه (قاعده فقهی و دلیل حجیت آن، اصل برائت و دلیل حجیت آن، قاعده تسلط بر نفس و سیره عقلا) را به رشته تحریر درآورده است.
سومین فصل از بخش اول این کتاب با عنوان «احکام فرعی جراحی زیبایی» به رشته نگارش درآمده و در آن حرمت جراحی زیبایی که ملازم با گناه باشد، حرمت جراحی زیبایی که مستلزم فوت واجبی شود و لاک زدن روی ناخنها مورد تأکید قرار گرفته و کاشت ناخن، چسباندن ناخن مصنوعی برای زیبایی و کیفیت وضو و غسل جبیرهای بررسی شده است.
«چکیده احکام وضو و غسل جبیرهای» عنوان فصل چهارم از بخش اول کتاب مذکور است که در آن نویسنده معنای لغوی و اصطلاحی جبیره و موارد لزوم وضو و غسل جبیره را تبیین کرده است.
پنجمین و آخرین فصل از بخش نخست این کتاب با عنوان پی نوشتههای توضیحی به بیان چند نکته مهم در توضیح حدیث رفع، توضیحی در انکار حسن و قبح عقلی از سوی اشاعره و توضیحی در حد مساحقه پرداخته است.
دومین بخش از کتاب حاضر با عنوان «شبیهسازی انسان از نگاه فقه» مشتمل بر شش فصل است؛ اولین فصل از بخش دوم این کتاب با عنوان «اقسام شبیهسازی به معنای عام» به بررسی شبیهسازی عضوی از اعضای انسان، شبیهسازی به معنای همزادسازی و شبیهسازی انسان میپردازد.
فصل دوم با عنوان «نام گذاری شبیهسازی انسان و سابقه تاریخی آن» و فصل سوم با عنوان «مراحل شبیهسازی انسان» به نگارش درآمدهاند.
«شبیهسازی انسان در ادیان الهی» عنوان چهارمین فصل از بخش دوم کتاب مذکور است که در آن نویسنده به بیان حرمت مطلق شبیهسازی انسان پرداخته، و دیدگاه مسیحیت در حرمت شبیه سازی انسان، دیدگاه یهودیان درباره شبیهسازی انسان و دیدگاه علمای اهل سنت درباره عمومیت شبیهسازی انسان را شرح داده و چهار نظریه فقهای شیعه در شبیه سازی انسان (جواز مطلق شبیهسازی انسان، جواز شبیهسازی در تولید اندک و محدود انسان، جواز شبیهسازی به حکم اولی و حرمت شبیهسازی انسان به حکم ثانوی و عدم جواز و حرمت مطلق شبیهسازی انسان) را به رشته تحریر درآورده است.
پنجمین فصل از بخش دوم این کتاب با عنوان «دلایل قائلین به جواز یا حرمت شبیهسازی انسان» به بیان توضیحی در کیفیت استنباط احکام اسلام و مستند قائلان به جواز یا حرمت شبیهسازی انسان: ادله قول به جواز مطلق شبیهسازی انسان، ادله بعضی فقهای شیعه در حرمت شبیهسازی انسان به عنوان ثانوی (مشکل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی)، ادله حرمت شبیهسازی به عنوان اولی از دیدگاه اهل سنت و برخی علمای شیعه (ادله حرمت شبیهسازی انسان از نظر اهل سنت: لزوم تولید انسان از آمیزش جنسی و حرمت غیر آن، اختلاط در میاه و انصاب و از بین رفتن نهاد ازدواج و نابودی نظام خانواده، ادله حرمت شبیهسازی انسان از نظر برخی فقهای شیعه: عدم جواز تغییر خلق خدا، عدم مالکیت انسان بر جسم و نفس خود و تفرقه بین زوجین (و نظام خانواده)) پرداخته است.
ششمین و آخرین فصل از بخش دوم کتاب حاضر با عنوان «فواید و اقسام شبیهسازی» به بررسی فایده شبیهسازی عضوی از اعضای بدن، فایده همزادسازی و فایده شبیهسازی انسان میپردازد.
- منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران
Sunday, 19 May , 2024