مدیرعامل بانک توسعه تعاون اعلام داشت گسترش قرض‌الحسنه موجب دستیابی نظام بانکی به سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون در همایش بانکداری قرض‎‌الحسنه در دانشگاه امام صادق (علیه السلام) اظهار داشت: پیروزی جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی، اتفاقی بسیار مبارک است و آزادی فلسطین همانند بسیاری از وعده‌ها و سنت‌های الهی محقق می‌گردد.

شیخ حسینی گفت: قرض‌الحسنه از مهم‌ترین اجزای بانکداری اسلامی است، کمترین میزان معوقات در تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه است.

این مقام بانکی خاطر نشان کرد: بانک توسعه تعاون در اجرای بسیاری از تکالیف مبتنی بر قرض‌الحسنه و اشتغال‌زایی اهتمام لازم را داشته است و پرداخت قرض‌الحسنه ازدواج جوانان طی شش ماه ابتدایی سال جاری ۱۶۰ درصد تحقق داشته است.

شیخ حسینی توضیح داد: در حالی که طی نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تکلیف بانک توسعه تعاون پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال قرض‌الحسنه ازدواج جوانان بوده است بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال در این بخش پرداخت گردیده است.

وی افزود: فعالیت‌های خیریه و سنت قرض‌الحسنه از دیرباز در میان مردم رواج داشته است و مردم در مواقع گرفتاری و نیاز از طریق قرض‌الحسنه و سایر راهکارها به یکدیگر کمک می‌کنند.

شیخ حسینی تاکید کرد: قرض‌الحسنه همانند بسیاری از سنت‌های نیکو و خیر در میان مردم رایج بوده است و کماکان نیز مردم به بسیاری از سنت‌ها و فرهنگ‌ها پایبند هستند.

وی افزود: اقبال مردم به سنت قرض‌الحسنه بسیار زیاد است و صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی به طور گسترده‌ای در میان خانواده‌ها رایج است، رسمیت بخشیدن بیش از حد به قرض‌الحسنه نباید موجب سختگیری و پیچیدگی این سنت باشد، بلکه با تسهیل شرایط و سادگی می‌توان گام‌های اثرگذاری در بسط و گسترش این عقد برداشت.

این مقام بانکی توصیه کرد: راه‌اندازی پلتفرم مبتنی بر بانکداری دیجیتال و بانکداری الکترونیک می‌تواند ابزاری مناسب برای گسترش وام قرض‌الحسنه در میان اقشار جامعه باشد.

صاحب نظر مسائل بانکی بیان داشت: تورم به عنوان ام‌الفساد اقتصاد مطرح است و همان‌گونه که بر تمامی ارکان اقتصاد تاثیر منفی دارد بر قرض‌الحسنه نیز ممکن است تاثیرات منفی داشته باشد، با این حال عموم مردم مبتنی بر آیه قرآن و وعده‌های الهی به این عقد با برکت اهتمام دارند.

در این رویداد که به منظور گرامیداشت زنده یاد حاج محمد رضا اعتمادیان از یاران امام و رهبری و از بنیانگذاران صندوق‌های قرض‌الحسنه در میان اصناف و بازاریان و با حضور محمد حسن ابوترابی‌فرد امام جمعه تهران و رییس هیأت‌مدیره سازمان اقتصاد اسلامی ایران، محمد جعفر ایرانی عضو هیأت‌مدیره بانک توسعه تعاون و تعدادی از مدیران و فعالان صندوق‌های قرض‌الحسنه همراه بود، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجلس خبرگان و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، امیر منصور برقعی رئیس بنیاد علوی و سید سعید شمسی نژاد مدیرعامل بانک‏ قرض‌الحسنه مهر ایران نیز مطالب مهمی را مطرح نمودند.

  • منبع خبر : روابط عمومی بانک توسعه تعاون