مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ۴۰‌ درصد خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ازطریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عرضه و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، احسان کاوه مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات نهاد درباره اتصال پنجره واحد خدمات هوشمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: براساس تکلیفی که دولت و قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به عهده سازمان‌ها و نهادهای دولتی گذاشته همه نهادها و سازمان‌های دولتی موظفند خدمات الکترونیک خود را به پنجره ملی دولت هوشمند متصل کنند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ابتدای شهریورماه امسال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.

وی با بیان این که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از شهریورماه امسال پنجره واحد خدمات هوشمند خود را از طریق درگاه الکترونیک به نشانی https://sso.iranpl.ir در دسترس مخاطبان قرار داده است، عنوان کرد: علاوه‌بر ایجاد پنجره واحد خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این پنجره به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است. اکنون حدود ۴۰ درصد از خدمات نهاد ازطریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عرضه می‌شود و تا یک‌سال آینده صددرصد خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از طریق پنجره خدمات ملی دولت هوشمند ارائه خواهد شد، هرچند در حال حاضر خدمات اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی در این پنجره ارائه می‌شود و فقط قرار است خدمات جانبی به آن اضافه شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد درباره پنجره واحد خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که مخاطبان را از طریق سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دو بخش سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور و درخواست صدور مجوز تأسیس کتابخانه‌های مشارکتی، خودگردان و سالن مطالعه متصل می‌کند، گفت: در حال حاضر دو پیوند در این پنجره فعال است. در لینک «درخواست صدور مجوز تأسیس کتابخانه‌های مشارکتی، خودگردان و سالن مطالعه»؛ فرایند درخواست و صدور مجوز کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه را داریم که طبق قانون، مجوز تأسیس هر نوع کتابخانه عمومی و سالن مطالعه بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. برای این درخواست مخاطبان می‌توانند با مراجعه به یک سامانه تمام الکترونیک به‌صورت غیرحضوری و تنها با بارگذاری مدارک مورد نیاز، مجوز خود را تقاضا کنند.

حذف مرحله بارگذاری مدارک تحصیلی برای متقاضیان مجوز تأسیس کتابخانه

کاوه با تأکید بر این که برای صدور مجوز نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان ایجاد کتابخانه نیست، عنوان کرد: در آینده نزدیک و حدود ۲ ماه دیگر با ایجاد سرویس‌های الکترونیکی مانند سرویس استعلام مدرک تحصیلی، سرویس بهداشت و سرویس اماکن در سامانه صدور مجوز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دیگر نیازی به بارگذاری مدارک هم نیست و مخاطبان می‌توانند تنها با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در این قسمت‌ها به‌صورت برخط از استعلام کدپستی، اماکن، سوء‌پیشینه، مدرک تحصیلی و استعلام مدارک هویتی خود مطلع شوند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه حداکثر زمان صدور مجوز برای مخاطبان در سامانه صدور مجوزها حدود ۷۵ روز است، اظهار کرد: در مجموع از زمان ایجاد این سامانه تاکنون حدود ۳۲۰ درخواست مجوز ثبت و بررسی شده است و در همین مدت نیز ۳ هزار و ۶۲۹ نفر از طریق دولت من وارد سامانه «سامان» یا صدور مجوز شده‌اند که حدوداً ۷ هزار و ۳۷۲ بار ورود انجام شده است.

وی درباره استقبال از سامانه سامان و مراجعه به این سامانه از ابتدای شهریورماه گفت: در ایام هفته کتاب میزان مراجعه به سامانه سامان ۱۰ برابر روزهای عادی پیش از آن بوده است. اگرچه صرفاً با اتصال پنجره خدمات نهاد کتابخانه‌ها به پنجره خدمات ملی دولت هوشمند آمار ورود به سامانه سامان تغییر محسوسی نکرده است اما با تحقق ۱۰۰ درصدی اتصال همه نهادها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، این آمار افزایش پیدا خواهد کرد.

رونمایی از نسخه اولیه اپلیکیشن جامع کاربران کتابخانه‌های عمومی تا پایان سال

کاوه درباره بخش سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان) در پنجره واحد خدمات هوشمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: همه خدمات کتابخانه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مانند خدمات عضویت، امانت و سایر خدمات از طریق نرم‌افزار سامان ارائه می‌شود. با اتصال این سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، کاربران می‌توانند از طریق این پنجره نیز به سامانه سامان وارد شوند و نیازی به عضویت ابتدایی ازطریق سامانه سامان نیست. کاربران اگر قبلاً در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عضو شده باشند یا در آینده عضو شوند، می‌توانند از طریق ورود یا ثبت‌نام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، وارد نرم‌افزار سامان شوند و بقیه مراحل تکمیلی را طی کنند. در واقع مخاطبان می‌توانند مرحله عضویت اولیه یا کاربر سامانه سامان شدن را از طریق ورود پنجره واحد ملی خدمات دولت هوشمند انجام دهند. درحال حاضر امکان ورود مستقیم از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند و سامانه سامان به‌صورت مستقیم وجود دارد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره اینکه از طریق نرم‌افزار سامان چه خدماتی به کاربران ارائه می‌شود، اظهار کرد: خدمات عضویت سراسری در کتابخانه‌های عمومی کشور که اکنون به‌صورت پایلوت در چند کتابخانه عمومی استان تهران ایجاد شده و قرار است ظرف چند ماه آینده در کل کشور اجرا شود، رزو آنلاین امانت کتاب و بررسی و رؤیت کتاب‌های به امانت‌رفته ازسوی کاربران، رزو برخط سالن مطالعه و سالن جلسات کتابخانه‌های عمومی از امکانات این سامانه برای کاربران است.

مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره استفاده نرم‌افزار سامان که پیش از این کتابداران از آن استفاده می‌کردند، گفت: نرم‌افزار سامان قبلاً بیشتر مورد استفاده کاربران کتابدار بوده است و نیازهای کتابخانه‌ای و کتابداری را تأمین می‌کرد اما اکنون در بازطراحی سامان و اپلیکیشن جامع، اصل و مبنا، کاربر نهایی قرار گرفته است. البته درحال حاضر در قالب دو پروژه اپلیکیشن جامع کاربران و بازطراحی نرم افزار سامان، در پی خلق یک تجربه کاربری لذت‌بخش برای اعضا و کاربران کتابخانه‌های عمومی با ارائه خدمات نهاد در بستر دیجیتال هستیم.در تلاش هستیم تا با ایجاد یک نرم‌افزار کاربرمحور، نرم‌افزار سامان را به‌صورت معماری سرویس‌گرا و ارائه‌دهنده خدمات نهاد، به کاربر نهایی ارائه کنیم.

وی بیان این که از نسخه اولیه اپلیکیشن جامع کاربران کتابخانه‌های عمومی تا پایان سال رونمایی می‌شود، درباره انتظار دانشجویان، پژوهشگران و دانش‌آموزان از سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور در پنجره خدمات دولت هوشمند گفت: اگر اتصال تمام خدمات دولتی به‌صورت کامل انجام شود، کاربران به راحتی می‌توانند از همه این خدمات در بستری هوشمند و یکپارچه استفاده کنند و برقراری سرویس‌های استعلام الکترونیک که با تسهیل‌گری کارگروه تعامل‌پذیری صورت می‌گیرد نیز کمک بسیاری به انجام سریع‌تر و هوشمندتر فرایندهای بین دستگاه‌ها خواهد کرد.

کاوه درباره اتصال پنجره خدمات هوشمند نهادها و سازمان‌ها به یکدیگر در پنجره ملی واحد هوشمند خدمات دولت، مانند اتصال پنجره خدمات هوشمند نهاد کتابخانه‌های عمومی به پنجره خدمات هوشمند وزارت آموزش و پرورش گفت: البته در فاز کنونی و نخست امکان اتصال پنجره خدمات نهادها و سازمان‌های دولتی به یکدیگر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند فراهم نشده و تنها امکان ورود کاربران همه نهادها و سازمان‌ها از طریق پنجره واحد ملی فراهم شده است.

بر اساس این گزارش، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک سامانه یکپارچه است که از طریق آن می‌توان به تمام سامانه‌های دولتی که تاکنون در آن ثبت‌نام کرده‌اید، دسترسی داشته باشید. طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، تمامی دستگاه‌ها موظف بودند تا پایان شهریورماه سال گذشته، علاوه‌بر طراحی پنجره واحد خدمات هوشمند خود، آن را به پنجره ملی هم متصل کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران