مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: نزدیک به ۷۰ درصد خودرو‌های پر پیمایش تاکسی، تاکسی اینترنتی، مسافربر‌های شخصی تأییدیه فنی مراکز معاینه فنی شهر تهران را ندارند.

 گویای خبر – به گزارش خبرگزاری دانشجو، سید رضا مفیدی درباره پیشنهاد ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره طرح ارتقای اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودرو‌ها و کاهش آلاینده‌های محیط زیست اظهار کرد: ضوابط حمل و نقل، ترافیک و سلامت خودرو‌ها در بسیاری از کلانشهر‌ها و پایتخت‌های جهان، ضوابط ویژه و خاص مربوط به هر شهر است؛ برای مثال در شهری نظیر شانگ‌های چین، ضوابط شماره‌گذاری خودرو مخصوص شانگ‌های است و خودرویی با شماره پکن که پایتخت بشمار می‌رود برای ورود به معابر، بزرگراه‌ها و تونل‌های شانگ‌های با محدودیت‌های تردد یا عوارض روبرو است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران با تأکید بر این که راه حل مشکلات هر کلانشهر باید راه حل خاص همان کلانشهر‌ها باشد، افزود: پیشنهاد ستاد معاینه فنی به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارسال شد و سپس با موافقت معاون شهردار، این طرح به شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تقدیم شد.

مفیدی با بیان این که در جلسه آتی شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: امیدواریم که با حمایت مدیریت شهری، پلیس راهور، استانداری و … طرح پیشنهادی به نتیجه برسد.

وی با اشاره به این که گواهی معاینه فنی صادره از طریق سامانه سیمفا مراکز معاینه فنی در سراسر کشور معتبر بوده و به نحوی مسئولیت‌ها در تمام مراکز معاینه فنی کشور به صورت یکسان لحاظ شده است، گفت: وزارت کشور می‌خواهد که این فرصت را برای همه مراکز معاینه فنی کشور به صورت یکسان لحاظ کند. البته ما هم حرفی نداریم، اما موضوع این است که در حاشیه تهران یا شهر‌های دیگر اهمیت مأموریت مراکز معاینه فنی تحت الشعاع فضای کسب و کار مراکز قرار می‌گیرد. بدون تردید ایجاد و توسعه و ماموریت مراکز معاینه فنی با هدف مشخصی از ۲۰ سال گذشته انجام شده و ملاحظات کسب و کار نباید لطمه‌ای به این خدمات وارد کند.

مفیدی در ادامه سخنان خود به مسئولان دخیل در تصویب این طرح پیشنهاد کرد که ابتدا طرح مذکور برای شهر تهران عملیاتی شود، چرا که با سال‌ها تأخیر قرار است که شروع شود و در ادامه برای باقی کلان شهر‌ها هم این موضوع به سرانجام برسد.

وی ضمن اشاره به تقسیم بندی طرح پیشنهادی در سه فاز گفت: هسته مرکزی شهر تهران مورد هدف قرار داده شد که در حال حاضر موضوع معاینه فنی برتر برای آن مطرح شده است. باید در مدت زمان ۶ ماه بتوانیم این الزام را برای دریافت معاینه فنی خودرو‌های پلاک شده در شهر تهران داشته باشیم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران عنوان کرد: باید خودرو‌های پرپیمایش در شهر‌ها نظیر اتوبوس، تاکسی، تاکسی اینترنتی و … الزام به دریافت معاینه فنی از همان شهری که پلاک‌شان شماره‌گذاری شده، شوند. در فاز بعدی باید خودرو‌های پرپیمایشی که پلاک تهران نیستند، اما در تهران تردد می‌کنند، پایش شده و در طرح الزام شوند.

مفیدی با تأکید بر این که اثربخش‌تر کردن مأموریت معاینه فنی خودرو‌ها جزو نخستین هدف این طرح است، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۷۰ درصد خودرو‌های پرپیمایش تاکسی، تاکسی اینترنتی، مسافربر‌های شخصی تأییدیه فنی مراکز معاینه فنی شهر تهران را ندارند.

  • منبع خبر :  خبرگزاری دانشجو