محمد‌رضا هراتی با اشاره به این که طرح «کتابخانه بدون کتاب» امسال اجرایی می‌شود، گفت: به طور حتم در این کتابخانه با رعایت حقوق معنوی ناشران حجم زیادی از کتاب‌های صوتی برای همه گروه‌ها از جمله نابینایان ارائه می‌شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تولید کتاب صوتی برای نابینایان عنوان کرد: برای تهیه حجم زیادی از کتاب‌های صوتی با دو مجموعه‌ای که این خدمات و بستر را ارائه می‌کنند، صحبت شده و در حال خرید حساب کاربری، طراحی و فراهم کردن زیرساخت سایتی برای تولید کتاب صوتی هستیم تا با استفاده از مجموعه‌هایی که اکنون امکان خدمات‌رسانی را دارند، کتاب‌های صوتی بیشتری در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

هراتی افزود: این کتاب‌ها را برای استفاده در فضای سایت کتابخانه‌ای بدون کتاب، استفاده خواهد شد. در یک قدمی خروجی این برنامه هستیم و  امسال حتما طرح کتابخانه بدون کتاب را اجرایی و به‌طور حتم تعریف خاصی را برای این کتابخانه ارائه می‌کنیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره قرارداد با ناشران برای تولید کتاب بریل برای کودکان نابینا و همچنین تهیه منابع اطلاعاتی مناسب برای همین گروه سنی با معلولیت ناشنوایی در کتابخانه‌های عمومی گفت: طرح کتابخانه بدون کتاب را با درنظر گرفتن ارائه کتاب‌های صوتی برای کودکان نابینا دنبال می‌کنیم. مختصات ارائه خدمات در «کتابخانه بدون کتاب» با رعایت حقوق معنوی ناشران اجرایی می‌شود؛ این طرح نیز در مراحل نهایی قرار دارد.

وی درباره ارائه تسهیلات به ناشنوایان و  نابینایان و علت استقبال کم از بخش ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی ۶‌دستگاه برای چاپ کتاب بریل برای کودکان و به‌طور کلی جامعه روشندلان دارد و به تازگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دوره‌های تخصصی و آموزشی لازم را برای استفاده از این دستگاه‌ها در کتابخانه‌های عمومی برگزار کرده است تا سرعت چاپ کتاب‌‌ در این زمینه افزایش پیدا کند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به آخرین بازدید از استان آذربایجان شرقی و قرار گرفتن دو دستگاه چاپ کتاب بریل در این استان گفت: در زمان سفر من به این استان، قریب به ۴۰۰ عنوان کتاب برای انتشار کتاب در بخش نابینایان آماده و در نوبت انتشار بودند؛ به‌طور حتم در‌ آینده نزدیک تولید کتاب بریل در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت.

  • نویسنده : مریم سلاح‌ورزی