عملیاتی نشدن خرید ناوگان حملونقل عمومی از چین، به ضرر شهرداری است
مدیرعامل بانک شهر در دویست و بیستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حمایتهای همه جانبه این بانک از توسعه حملونقل عمومی در تهران گفت: عملیاتی نشدن خرید ناوگان حملونقل عمومی از چین، به ضرر شهرداری است.
به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک شهر، دکتر سید محمدمهدی احمدی در دویست و بیستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه اعطای مجوز جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایهگذاریهای خارجی در حوزه حملونقل و خدمات شهری با اشاره به نقش بانک شهر در تحقق دستاوردهای سفر مدیریت شهری به چین، گفت: برای این که فرایند سریعتر صورت بگیرد طرف چینی حسن نیت داشت و ۲۰ دستگاه تاکسی، یک دستگاه اتوبوس و یک دستگاه ون را خارج از پرتکلهای خود به تهران هبه کرده است.
دکتر احمدی با بیان این که انجام این حجم از پروژه برای شهرداری تهران به تنهایی قابل تصور نبود، خاطرنشان کرد: ما زمینههایی را فراهم کردیم که هزینههای این قراردادها در سالهای آینده به شهرداری و بانک شهر تحمیل نشود. وزارت نفت ۱۰۰ میلیون دلار معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض بابت صرفهجویی در مصرف سوخت پرداخت خواهد کرد که بر اساس نرخ تورم افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل بانک شهر با بیان این که این ظرفیت قانونی از سال ۹۵ تصویب شده و هنوز هیچ دستگاهی آن را اجرایی نکرده است، یادآور شد: با وجود تنگناهای موجود از تبصره ماده ۱۲ استفاده کردیم. دولت نمیتواند کمک ریالی کند و ما به سمت مدلهای مالی دیگری رفتیم. مدل سنتی در تأمین مالی پروژهها استفاده از ظرفیت «سایناشور» است و بیش از سه سال استفاده از این ظرفیت تا زمانی که ال.سی گشایش پیدا کند، به طول میانجامد و به مدیریت شهری فعلی قد نمیداد و شاید تأمین مالی اتوبوس جزو پروژههای اولویتدار در این طرح سنتی قرار نمیگرفت.
وی ادامه داد: ما در نهایت به سمت مدل مالی یوزانس و خرید نسیه رفتیم که رقمی به عنوان پیش پرداخت به شرکت خارجی داده میشود. شرکت خارجی یک شرکت دولتی است و استعلامات در خصوص آن تأیید شده و این شرکت عملاً به یوزانسر تبدیل شد.
دکتر احمدی با بیان این که تولیدکنندگان تاکسی نیز انتخاب شدند و مقرر شد پیش پرداخت را دریافت کنند و شرکت یوزانسر به مرور ۸۰ درصد باقیمانده را تأمین کند، گفت: نرخ ۴.۷ و ۴.۹ درصد سالیانه برای فاینانس، نرخ بینظیری است و میتوانیم بگوییم برای تأمین مالی پروژهها کمسابقه بوده است.
مدیرعامل بانک شهر با تأکید بر این که از ظرفیتهای بانک شهر در قالب شرکتهای پوشش در کشورهای دیگر برای فاینانس استفاده خواهد شد، تصریح کرد: این شرکتها مورد تأیید اولیه مجموعه خارجی قرار گرفت. بانک شهر ضامن این شرکت خارجی و شهرداری استفاده کننده و ذینفع نهایی خواهد بود و این قرارداد با شهرداری منعقد خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای نحوه تأمین مالی ابهام اولیه ۲۰ درصد پیش پرداخت بود و تا بخواهیم از ظرفیت ماده ۱۲ استفاده کنیم فشار زیادی برای تأمین ۱۶ همت پیش پرداخت به شهرداری در پایان سال وارد میشد و ما از ظرفیت SPV در تأمین مالی استفاده کردیم. ۱۰ میلیارد دلار در چین باقی مانده و گفتند که نمیتوانند به ایران بازگردانند. قرار بر این شد که اگر پروژههای مشترکی را چین تعیین کند و بانک مرکزی ارز مورد نیاز آن را تخصیص دهد، از این محل تأمین شود.
دکتر احمدی با بیان این که اگر از محل SPV استفاده کنیم میتوانیم تا ۶ ماه بعد ریال را تأمین کنیم، گفت: خرید یورو در سامانه نیما ۴۲ هزار و ۷۰۰ و در بازار ارز 65 هزار تومان است. احتمالاً سال آینده ارز نیمایی به ۵۰ هزار تومان خواهد رسید و اگر در این ۱۵ روز تبدیل به تخصیص نشود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش ارز نیمایی را شاهد خواهیم بود و این عملاً به شهرداری خسارت وارد میکند.