هدف پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان توسعه عدالت اجتماعی است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهداف و دستاوردهای پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان گفت: هدف این پایگاه، توسعه عدالت اجتماعی است که قابلیتهای مختلفی را برای سایر دستگاهها به ویژه دستگاههای حمایتی دارد.
گویای خبر – به گزارش خبرگزاری خانه ملت، «سید صولت مرتضوی» در نشست علنی روز گذشته (سهشنبه 2 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه عملکرد و میزان پیشرفت این وزارتخانه در حوزه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، سامانه بهرهمندی ایرانیان و پنجره واحد خدمات حمایتی توضیحاتی ارایه کرد.
وی درباره تجمیع تمامی حمایتها و کمکهای دستگاههای موضوع ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه از طریق اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان موضوع بند (ج) تبصره 17 قانون بودجه سال 1402 کل کشور و نحوه عملکرد و میزان پیشرفت راهاندازی سامانه اطلاعات بهرهمندی ایرانیان در رابطه با ساماندهی و کارآمدسازی سیاستهای مرتبط با محرومیتزدایی در راستای رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعهیافته موضوع بند (ح) تبصره 17 قانون بودجه سال 1402 کل کشور گفت: یکی از پایگاههای شاخص و بسیار موثر در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری پایگاه رفاه ایرانیان است که قانونگذار بر اساس بند (د) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 تکالیفی برای آن مشخص کرده است.
وی با اشاره به اهداف و دستاوردهای این پایگاه افزود: هدف، توسعه عدالت اجتماعی است، توسعه حکمرانی دادهمحور از طریق دادههای ثبتی است. مشاهده وضعیت کلان رفاهی و اقتصادی آحاد مختلف جامعه، بازتوزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروههای کم درآمد و اخذ مالیات از گروههای پردرآمد، صرفهجویی در منابع مالی و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از جمله این اهداف است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان دربرگیرنده اطلاعات اقتصادی و اجتماعی کلیه ایرانیان بالغ بر 85 میلیون نفر با استفاده از دادههای ثبتی دریافتی از دستگاههای مختلف در قالب شناسنامه اقتصادی برای هر فرد و خانوار است که از این پایگاه دستگاههای اجرایی کشور، مدیران اجرایی، سیاستگذاران و در نهایت عموم مردم بهرهمند میشوند.
مرتضوی تصریح کرد: اطلاعات دریافتی دستگاههای مختلف و متصل به پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان میتواند کلیه اطلاعات بانکی، ساتنا، پایا و خرد را به تفکیک سن، کارت به کارت در اختیار بهرهبرداران و جامعه هدف قرار دهد.
وی افزود: همچنین اطلاعات دیگری مانند خودرو، اطلاعات مالیاتی، درآمدی، بیمه پایه و بیمه خدمات درمانی وجود دارد؛ اطلاعات آحاد مختلف از جمله جامعه هدف کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بیماران خاص، ساختار خانوار و اطلاعات غیراقتصادی از جمله این که سرپرست خانوار و سن اعضای خانوار و تعداد معلولیتی که در خانوادهها وجود دارد قابل شناسایی است.
مرتضوی یادآور شد: طرحهای ملی در حوزه رفع فقر و سو تغذیه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجرا و در مقام آزمایش به نتیجه قطعی رسیده است و در همین راستا در قوانین بودجه سنواتی تکلیفی بر عهده دولت گذاشته شده است که متأسفانه قدری با تأخیر اجرا شد. کما این که یکی از آنها کالابرگ الکترونیکی بود که به صورت آزمایشی در بعضی از استانها اجرا و در نهایت در سه مرحله برای جامعه هدفی با جمعیتی بالغ بر 20 میلیون خانوار و 60 میلیون نفر بهرهبردار عملیاتی کردیم کما این که طرح فجرانه با کمترین دغدغه اجرا شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از بستر کالابرگ الکترونیکی 230 هزار فروشگاه از مرکز کشور تا دورترین روستاهای کشور به این سامانه متصل شدند و مؤدی توانست در کمترین زمان از 13 قلم کالا استفاده کند.
وی از اشتغال ایرانیان به عنوان دیگر دستاورد این پایگاه یاد کرد و افزود: این پایگاه زمینه تعیین نرخ بیکاری را فراهم کرده تا جایی که امروز قادر هستیم تعداد جمعیت شاغل، بازنشسته و تعداد زنان سرپرست خانوار و تعداد افراد فعال در کشور را شناسایی کنیم و این اطلاعات را در اختیار نمایندگان مجلس و استانداران و فرمانداران قرار دهیم.
مرتضوی تأکید کرد: از طریق سامانههایی که طراحی کردیم میتوانیم تشخیص دهیم که چه رشتههای دانشگاهی مورد نیاز کشور است و چه میزان از دانشجویان دانشگاهها نیاز به اشتغال دارند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بند هـ تبصره 17 قانون بودجه 1402 درباره سامانه بهرهمندی ایرانیان گفت: بهرهمندی به معنای توسعه براساس سیاستهای آمایشی کشور و تعادل بخشی به خدمات دولت در جغرافیای ایران اسلامی است. این سامانه طراحی و اجرایی شده است و بخش اعظم اطلاعات از دستگاهها اخذ و در این سامانه وجود دارد البته بخشی از اطلاعات نیاز به گذر زمان دارد از جمله اسناد مربوط به مالکیت املاک و مستغلات اشخاص که ما نتوانستیم هنوز از سازمان املاک که در اختیار قوه قضاییه است را بگیریم که در حال تعامل و همکاری هستیم.
وی ادامه داد: باید منابع لازم را پیشبینی کنیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و در کلان کشور بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
مرتضوی با اشاره به این که بر اساس تکلیف قانونی دادهها باید دو بار در سال بهروزرسانی شود که این موضوع در حال اجراست، افزود: اطلاعات و داشبوردهای مدیریتی این پایگاه در اختیار سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهشهای مجلس، وزارت کشور و مجلس قرار گرفته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راهاندازی سامانه بهرهمندی و کارآمدسازی سیاستهای محرومیتزدایی دولت مشتمل بر اطلاعات زیرساختهای آموزشی، تصریح کرد: پنجره واحد خدمات رفاهی نیز یکی از موضوعاتی است که راهاندازی شده است که بر اساس آن تمام افرادی که نیازمند خدمت هستند در یک سامانه ثبت درخواست نموده و تمامی دستگاههای کمکرسان اعم از حاکمیتی و غیره در این سامانه امکان ارایه خدمت خواهند داشت.
وی بیان کرد: اکنون حدود هزار سمن( NGO) و موسسه خیریه به این سامانه مرتبط هستند و اطلاعات خود را تقدیم بهرهبرداران میکنند.