بانک‌ها باید شریک استراتژیک فین‌تک‌ها و کسب‌وکارهای پلتفرمی باشند

مدیرعامل بانک ملی ایران در میزگرد تخصصی سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی گفت: در حوزه فین‌تک‌ها و پلتفرم‌ها ما سعی داریم تا شریک استراتژیک کسب‌وکارها باشیم.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر نجارزاده در میزگرد تخصصی «گستره عملیات و خدمات بانکی» تاکید کرد: تغییراتی که در ارائه خدمات نظام بانکی  شاهد آن هستیم، بسیار گسترده و سریع در حال شکل گرفتن و در نوع خود بی‌نظیر است. از یک طرف انتظارات، نیازها و خواسته‌های مشتریان لحظه به لحظه متنوع‌تر و تغییرپذیرتر شده و از طرف دیگر کاربرد فناوری‌های مالی منجر به تغییرات در انتظارات مشتریان از نظام بانکی شده است.

وی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا در ارایه خدمات بانکی به عموم مردم گفت: کرونا نوع روابط نظام بانکی با مشتریان را دچار تغییرات اساسی کرده است. صنعت بانکداری طی این دوره شاهد جهشی در ارایه خدمات به مشتریان بود به گونه‌ای که در آن دوران مردم بیش از پیش از اپلیکیشن‌های مالی بانکی و خدمات غیرحضوری به صورت گسترده استفاده می‌کردند.

وی افزود: پس از دوران کرونا نیز استفاده از خدمات غیرحضوری به شکل گسترده ادامه یافت به دلیل این که استفاده از اپلیکیشن‌ها به جای مراجعه به شعب برای مردم تبدیل به عادت شد.

دکتر نجارزاده بیان کرد: مردم و مشتریان در حال عادت کردن به بانک به عنوان یک برنامه هستند نه یک ساختمان یا مجموعه‌ای از شعب. بنابراین با توجه به شرایط موجود باید گفت که ما شاهد پایان بانکداری سنتی در صنعت بانکداری هستیم و مزیت‌هایی که پیش از این در نظام بانکی  اهمیت داشت اکنون اهمیت سابق را ندارد.

وی افزود: در گذشته تعداد شعب فیزیکی گسترده معیار سنجش کارایی یک بانک بود اما اکنون ارایه خدمات غیرحضوری و استفاده از فناوری‌ها، معیار کارآمدی بانک‌ها شده است.

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به تغییرات گسترده در  مدل کسب و کارها گفت: با تغییرات ایجاد شده در مدل کسب و کارها، باید مشکلات قوانین فرادستی در رابطه با آنها بر طرف شود؛ بانک‌ها نیز باید برای این کسب و کارها برنامه داشته باشند و با توجه به سرعت تغییراتی که به واسطه هوش مصنوعی در عرصه کسب و کارها در حال رخ دادن است باید این برنامه‌ها در بازه‌های کوتاه مدت تری بازبینی، اصلاح و تکمیل شوند.

دکتر نجارزاده تاکید کرد: کسب و کارهای پلتفرمی سهم مهمی از بازار را در اختیار دارند و در آینده این سهم بسیار گسترده‌تر خواهد شد، به همین دلیل باید نظام بانکی خود را با آنها هماهنگ کند.

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: اکنون معنای پول و موضوعات مربوط به آن نیز دچار تغییرات اساسی شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های پیش‌رو این شرایط تشدید شود.

دکتر نجارزاده  با اشاره به تجربیات بانک ملی ایران در عرصه بانکداری غیرحضوری، بیان کرد: سال گذشته محصولی در حوزه تسهیلات خرد در بانک ملی ایران ارایه شد که حدود دو میلیون و 400 هزار نفر تاکنون در آن شرکت کرده‌اند؛ از این تعداد نزدیک به 80 درصد به طور غیرحضوری و تنها 20 درصد آنها به صورت حضوری در این طرح شرکت کردند و این موضوع نشان می‌دهد که گسترش خدمات غیرحضوری تا چه اندازه برای نظام بانکی کشور ضروری است.

گفتنی است در میزگرد تخصصی «گستره عملیات و خدمات بانکی» کوروش پرویزیان سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی، پرویز عقیلی کرمانی رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه، دکتر محمد طبیبیان  استاد دانشگاه، دکتر حسین عبده تبریزی استاد دانشگاه و فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک ملت نیز نظرات خود را درباره تحول دیجیتال و بانکداری غیرحضوری، آخرین دستاوردهای بانکداری جهانی در این عرصه و بانکداری اسلامی ارایه کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا