ریل ذوب آهن اصفهان، محور اتصال شهر مشهد به حرم مُنور حضرت امام رضا (ع)
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: ریل ذوب آهن اصفهان، محور اتصال شهر مشهد به حرم مُنور حضرت امام رضا (ع) است.
به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ذوبآهن اصفهان، مشهد مقدس نه تنها در بین مردم کشورمان جایگاه بسیار ویژهای دارد بلکه یکی از بزرگترین مراکز معنوی مسلمانان جهان نیز محسوب میشود. حرم مُنور حضرت امام رضا (ع)، آستان کبریایی و کعبه دلها در قلب این کلانشهر سالانه پذیرای 30 میلیون نفر زائر است و تلاشگران ذوب آهن اصفهان با تولید ریل ملی به تردد ایمن و سبز این زوار نقشی خاطرهانگیز میبخشند.
دستهایی که در شبکههای ضریح مُنور حرم و پنجره فولاد آن تمنای حاجت روایی دارند و دستهایی توانمند که تولید را فزونی میبخشند هر دو نزد پروردگار، مقدساند.
خبرنگار شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتوگوی اختصاصی با کیانوش کیامرز مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد، نقش کلیدی ریل ذوب آهن اصفهان را در تسهیل تردد زوار و توسعه این شهر مطرح نموده است.
کیانوش کیامرز گفت: استفاده از ریل ملی در اقصی نقاط کشور یک دستاورد غرورآفرین برای ایرانیان قلمداد میشود اما بهرهگیری از این محصول در قلب کلانشهر مشهد، معنویت تولید آن، توسعه روزافزون این کلانشهر و همچنین تردد ایمن و سبز زوار را ماندگار میکند.
ریل ذوب آهن، محور توسعه بلندترین خط مترو مشهد
وی افزود: فاز اول خط 3 مترو مشهد به طول 6 کیلومتر با 1350 تن ریلE1 54 (گرید R260) و 250 تن ریل سخت گرید (R320cr) تولیدی ذوب آهن اصفهان به عنوان بلندترین خط مترو این کلانشهر توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به صورت شبانهروزی در مرحله احداث قرار دارد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد بیان کرد: 4 فاز 6 تا 8 کیلومتری برای خط 3 مترو مشهد تعریف شده است که فاز 2 این خط از میدان شهدا تا امامت 49 اول منطقه قاسم آباد، فاز 3 از اول قاسم آباد تا انتهای بلوار امیریه و فاز چهار نیز از پایانه امام رضا (ع) تا شهرک ابوذر است که در مجموع 30 کیلومتر را شامل میشود.
مزیت بزرگ اتصال سه خط مترو مشهد، جابه جایی روزانه 1 میلیون نفر مسافر
وی با اشاره به این که خط3 مترو این کلان شهر برای نخستین بار، حرم مُنور رضوی را به دیگر خطوط مترویی مشهد (خط2 و 1) متصل میکند، اظهار داشت: میزان جا به جایی مسافر با خط 3 مترو مشهد، روزانه 600 هزار نفر است که با اتصال به دو خط ذکر شده، این عدد روزانه تا 1 میلیون نفر افزایش مییابد.
حمل و نقل زوار امام رضا (ع) از ایستگاه داخل حرم با ریل ذوب آهن اصفهان
کیانوش کیامرز تصریح کرد: خط 3 مترو به صورت مستقیم داخل حرم مُنور ایستگاه دارد و لذا ورودی حرم را پوشش میدهد که با ایستگاههای باب الجواد و شارستان و همچنین مبادی اصلی شهر مشهد مانند پایانه مسافربری امام رضا(ع)، دانشگاه آزاد مشهد و … مرتبط میشود و به دلیل اتصال به دو خط دیگر مترو، امکان دسترسی به بخشهای کلیدی شهر مانند راهآهن و فرودگاه و در مجموع، تمامی مبادی ورودی زائر به مشهد را فراهم میکند.
وی، ایستگاه پایانه مسافربری امام رضا (ع) را یکی از ایستگاههای مهم فاز اول خط 3 مترو عنوان کرد و اظهار داشت: ایستگاه پایانه مسافربری امام رضا (ع) دسترسی پایانه مسافربری، برون شهری را به سیستم حملو نقل مترویی مشهد ایجاد میکند و زائران میتوانند از این طریق مستقیم به حرم منور مُشرف شوند. این ایستگاه در عمق 18 متری زیرزمین در دو طبقه و با سَکویی به طول 120 متر به صورت شبانهروزی در حال احداث است.
وی خاطرنشان کرد: ایستگاه میدان شهدا نیز به عنوان بزرگترین ایستگاه جزیرهای خاورمیانه، به صورت زیرزمینی و در عمق بیش از ۴۳ متر در حال احداث است.
تولید و تحویل ریل ذوب آهن، مطابق برنامه است
کیانوش کیامرز با اشاره به این که خط 3 مترو، همه قسمتهای شهر را از شمال غربی تا جنوب شرقی پوشش میدهد خاطرنشان کرد: ذوب آهن اصفهان در زمینه تولید ریل و تحویل آن همکاری بسیار خوبی با شرکت قطارشهری مشهد داشته است و در این بخش مطابق با برنامه پیش میرویم. در سال آینده نیز برای فاز 2 خط 3 ، خرید ریل را مجدداً از ذوب آهن آغاز میکنیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: قطعیهای مکرر برق زمان بهره برداری از خط 3 مترو شهر مشهد را متاسفانه تحت تاثیر محسوس قرار داده، اما با این وجود در سرمای بسیار شدید هوا، کلیه فعالیتهای مربوط به احداث این خط، شبانهروزی در حال انجام است.