ریلگذاری راه آهن شهرکرد با ریل ذوب آهن اصفهان
عملیات ریل گذاری راه آهن شهرکرد با ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، هیاتی متشکل از معاونین و مدیران ارشد این وزارتخانه و جمعی از مسوولین، سهشنبه هفدهم تیرماه آغاز شد.
به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ذوبآهن اصفهان، فرزانه صادق در این آیین گفت: ریل، ستون فقرات توسعه نه تنها در ایران بلکه در دنیا محسوب میشود.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری استانی است که اشتغال و قطب کشاورزی آن بسیار اثربخش بوده و این خط ریلی در جابه جایی مسافر و پشتیبانی از صنعت کشاورزی اثر خواهد داشت. لذا از تلاش تمامی افراد فعال این طرح در ۱۵ سال اخیر قدردانی میکنم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و تجاوز نظامی رژیم اسراییل به خاک ایران اظهار داشت: ما تنها در این جنگ مورد ظلم قرار نگرفتیم؛ بلکه در سالهای گذشته هم تحریمهای ظالمانه را تحمل کردهایم اما علاوه بر تمامی این تحریمها، امروز گِردهم آمدیم تا یکی از مؤثرترین طرحهای چهارمحال و بختیاری را به سرانجام برسانیم.
هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز گفت: هماکنون در کشور ۱۵ هزار و ۷۵۴ کیلومتر ریل در حال بهرهبرداری است که جابه جایی بار و مسافر را به عهده دارند.
وی افزود: نزدیک به چهار هزار و ۱۸۹ کیلومتر ریلگذاری جدید در حال مطالعه است که این امر نشاندهنده عزم جدی دولت برای ساخت زیرساختهای حمل و نقل به خصوص حمل ونقل ریلی است.
بازوند اظهار داشت: برای تحویل ۳۰ هزار تن ریل با ذوب آهن اصفهان قرارداد منعقد شده که حدود ۱۲ هزار تن این میزان مربوط به اجرای طرح راه آهن شهرکرد است.
وی اظهار داشت: پیشبینی شده است که برای اجرای این طرح چهار هزار میلیارد ریال (۴۰۰ میلیارد تومان) اعتبار هفته آینده به استان اختصاص داده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: چهارمحال و بختیاری، بیست و پنجمین استان کشور است که به خط ریلی به راه آهن متصل میشود و با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات ریلگذاری آغاز شد. پیشبینی میشود تا پایان سال آینده عملیات ریلگذاری و اتصال به شبکه ریلی کشور به اتمام برسد.
بازوند گفت: این خط ریلی بخشی از کریدور ارتباط ریلی تهران، اصفهان به خوزستان است و یکی از قویترین کریدورهای اقتصادی کشور است که هزینه بالایی برای تکمیل این طرح نیاز است.
وی اظهار داشت: با فعال شدن این طرح سه میلیون تن بار در منطقه جابهجا می شود که در رشد اقتصاد استان چهارمحال وبختیاری تاثیرگذاری بالایی دارد.
جعفر مردانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز اضافه کرد: براساس قرارداد منعقد شده با ذوب آهن اصفهان، مقرر شده است ۱۱هزار و 400 تن ریل به این پروژه اختصاص یابد.
وی با بیان این که استان چهارمحال و بختیاری از جمله استانهایی است که هنوز به خط ریلی متصل نشده، گفت: نزدیک به یک دهه است که پروژه ریلی شهرکرد – سفید دشت – مبارکه در حال انجام است و شنیدن سوت قطار از جمله مطالبات به حق مردم قلمداد میشود.
شایان ذکر است تفاهمنامه فروش ۳۰ هزار تن ریل ذوبآهن اصفهان بین سید اردشیر افضلی مدیرعامل ذوبآهن و عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای سه محور ریلی ( میانه- اردبیل، مبارکه- شهرکرد و چابهار- زاهدان)، چهارشنبه ۱۹ دیماه سال 1403 در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران به امضا رسید که از این میزان سهم خط ریلی شهرکرد- سفیددشت- مبارکه در مجموع 11 هزار و 400 تن ریل E1 60 با گرید R260 میباشد و تاکنون 500 تن ریل با طول 18 متر برای این خط ریلی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تحویل داده شده است.
ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده ریل در کشور، از توانمندی فنی و تجهیزاتی مناسبی برای تولید انواع ریلهای مورد نیاز شبکه ریلی ایران برخوردار است.
این شرکت با دریافت گواهینامههای بینالمللی موفق شده ریلهای خطوط راه آهن پرسرعت و ریل مترو را تولید کند و در تمام پروژههای مختلف ریلی کشور هم اکنون از این محصولات استفاده میشود.