انتصاب مدیرعامل هواپیمایی چابهار طبق مقررات و تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری
پیرو اظهارات یکی از نمایندگان مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص فرآیند انتصاب مدیرعامل جدید هواپیمایی چابهار، این شرکت ضمن استقبال از ارتقا شفافیت، اطلاعیهای صادر نمود.
به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی صندوق بازنشستگی هما، متن اطلاعیه به شرح زیر میباشد:
احتراماً پیرو مکاتبه اخیر ایشان با موضوع «مغایرت قانونی انتصاب مدیرعامل شرکت هواپیمایی چابهار» ضمن تشکر از دغدغه وی در خصوص رعایت قواعد و قوانین انتصابات تخصصی، نکات ذیل در این خصوص به استحضار میرسد؛
تصمیم به تغییر در مدیریت شرکت هواپیمایی چابهار متناسب با سیاستهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر صیانت از اموال بازنشستگان و افزایش بازدهی شرکتها و درپی ارزیابی عملکرد، بررسی درآمد و هزینهها، سیاستهای مدیریتی منجر به زیان عملیاتی و شناسایی سود موهوم ناشی از نوسان نرخ ارز مطالبات شرکت، گزارش بازرس قانونی و حسابرس مستقل هواپیمایی چابهار، شیوه بهرهگیری از هواپیماهای مالکیتی و اجاره هواپیمایی بخش خصوصی و صرفه و صلاح این شرکت صورت پذیرفت.
براین اساس تغییر مدیریت شرکت مذکور از اواخر سال ۱۴۰۳ در دستور کار کمیته انتصابات صندوق بازنشستگی هما و صندوق بازنشستگی کشوری متشکل از صاحبنظران صنعت هوانوردی و حاکمیت شرکتی قرار گرفت و این کمیته ۹ نفر از مدیران باسابقه تخصصی مرتبط را که توانسته بودند شرایط اولیه را احراز نمایند مصاحبه و ارزیابی نموده و خلبان محمد ابراهیمی نیک طی یک فرآیند علمی و تخصصی بالاترین امتیاز را در این کمیته اخذ نمود.
همچنین معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان عالیترین مرجع تخصصی صنعت هوانوردی، طی مکاتبه شماره۲۴۱۲۰۴۲۸۵۲۵ صلاحیت حرفهای و تخصصی مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی چابهار را پس از بررسی مستندات تجارب تخصصی و مصاحبه از منظر انطباق نامبرده با احراز شرایط تخصصی الزامات مندرج در قوانین و آییننامههای مرتبط از جمله Air OPS و Part-M و Part-۱۴۵ مورد تایید قرار داده است.
از منظر دغدغههای مورد اشاره؛ مدیرعامل جدید هواپیمایی چابهار خلبان دو تایپ هواپیمایی MD و بوئینگ ۷۳۷ بودهاند و از منظر مدیریت ایمنی (SMS) دورههای لازم را طی کرده و مدارک لازم را اخذ نمودهاند و از منظر دانشگاهی نیز دانشآموخته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران میباشند.
خلبان محمد ابراهیمی نیک، سمت مدیرکل واحد مهندسی عملیات پرواز (opertion technical and engineering manager) و همچنین EFB ADMIN را که از کلیدیترین سمتهای حساس حوزه عملیات پرواز در ساختار رسمی هواپیمایی چابهار میباشد را عهدهدار بودهاند که در هنگام راهاندازی یا همان استارتاپ در واقع تهیه زیرساختهای اسنادی و نرمافزاری شرکت در حوزه عملیات پرواز توسط این واحد صورت پذیرفته است.
همچنین ۵ اقدام تحولی مثبت در دوران کوتاه مدیریت جدید هواپیمایی چابهار در راستای اصول حرفهای حاکمیت شرکتی و ارتقا بازدهی داراییها صورت پذیرفته است؛
۱- کاهش فروش چارتری و افزایش فروش سیستمی بلیط
۲- توقف واگذاری غیرضروری پروژهها به بخش خصوصی و واگذاری به شرکتهای داخلی صندوق بازنشستگان
۳- توقف اجاره هواپیمای بخش خصوصی و به کارگیری ناوگان مالکیتی شرکت
۴- پیگیری مطالبات وصول نشده هواپیمایی چابهار از بخش خصوصی
۵- پیگیری انجام حسابرسی ویژه از قراردادهای پیشین شرکت
بنابراین همانگونه که ملاحظه میشود مدیرعامل جدید هواپیمایی چابهار تمامی شرایط حرفهای لازم را برابر ضوابط و آییننامههای مرتبط احراز نمودهاند و سیاستهای مدیریتی متناسب با ارزشافزایی داراییهای هواپیمایی چابهار را در پیش گرفته است.