راهاندازی سامانه مکانیابی تماسگیرندگان در اورژانس ۱۱۵
رییس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور، از راهاندازی سامانه مکانیابی تماسگیرندگان (سرویس لوکیشن) در اورژانس ۱۱۵ خبر داد.
گویای خبر – به گزارش وبدا، مهندس مهدی بهمن آبادی با بیان این که سامانه مکان یابی تماسگیرندگان به ما کمک میکند تا موقعیت مکانی تماسگیرنده را رهگیری و مکان تقریبی او را پیدا کنیم، افزود: مکان تماسگیرندگان خطوط ثابت تلفنی با کمک اطلاعات موجود در سامانه مخابرات توسط واحد ارتباطات اورژانس مشخص میشود.
وی با اشاره به تفاوت شعاع مکانیابی تماسگیرندگان با تلفن همراه در محیطهای مختلف، یادآور شد: در داخل شهر، شعاع ۳۰۰ متری برای مکانیابی مشخص میشود، اما در جادهها به علت فاصلههای زیاد، شعاع یک کیلومتری مدنظر قرار میگیرد.
رییس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: نیاز است سیستم مکانیاب یا GPS گوشی تلفن همراه تماسگیرنده در زمان تماس با 115، روشن و در حین تماس، فعال باشد. ممکن است در ابتدای کار در برخی موارد دقت مکانیابی پایین باشد و شناسایی مکان تماسها با خطا مواجه شود اما اورژانس کشور در تلاش است تا این سیستم، بهینهسازی شود و میزان خطاهای آن کاهش یابد.
بهمن آبادی با بیان این که در کشور هزاران فرستنده-گیرنده (BTS) داریم، افزود: برای بهبود دقت مکانیابی، باید تعداد BTS ها افزایش یابد که این موضوع بر عهده اپراتورهای تلفن همراه است و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
رییس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور با اشاره به نقش این سامانه در تسریع و تسهیل دسترسی به مددجویان افزود، یکی از مشکلات اساسی و زمانبر همکاران واحد ارتباطات اورژانس ۱۱۵، ثبت نشانی تماسگیرندگان بود که موجب اتلاف وقت در لحظات حیاتی فرایند کمکرسانی میشد؛ اما بهرهگیری از این سامانه، زمان تلفشده را به میزان قابل ملاحظهای کاهش خواهد داد.
وی همچنین به تأثیر این سامانه در کاهش مزاحمتهای تلفنی اشاره کرد و گفت: مشخص بودن موقعیت مکانی و نشانی تماسگیرندگان، نقشی مهم و بازدارنده در کاهش مزاحمتهای تلفنی اورژانس ۱۱۵ ایفا خواهد کرد.
به گفته رییس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور در حال حاضر این سامانه در استان تهران فعال است و در روزهای آینده، این امکان در تمامی مراکز در سراسر کشور راهاندازی خواهد شد.