سهم 51 درصدی بیمه دانا، آرمان و ایران از شکایتهای بیمه شخص ثالث
بر اساس آمارهای رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکتهای بیمهای دانا، آرمان و ایران به ترتیب رتبههای اول تا سوم شکایتهای بیمه شخص ثالث را در هفت ماهه اول سال 1403 به خود اختصاص دادهاند.
به گزارش گویای خبر، در هفت ماهه اول سال جاری 1519 شکایت مربوط به بیمه شخص ثالث از شرکتهای بیمهگر ثبت شده است که در این میان، شرکتهای دانا (337 مورد)، آرمان (237 مورد) و ایران (207 شکایت) به ترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار گرفته و با مجموع سهم 51.3 درصدی از کل شکایات، بیشترین شکایات مشتریان را به خود اختصاص دادهاند.
این گزارش حاکی است که بیمه تعاون با 65 شکایت در رتبه چهارم و بیمه تجارتنو با 64 شکایت در مقام پنجم قرار دارد. با نگاه دقیق به این آمار، اختلاف معناداری میان تعداد شکایات ثبت شده میان شرکت رتبه چهارم یعنی بیمه تعاون (65 شکایت) و شرکت رتبه سوم یعنی بیمه ایران (207 شکایت) دیده میشود، بهخصوص این که تعداد شکایات بیمه تجارتنو (64 شکایت) نسبت به بیمه ایران تفاوت معناداری را نشان میدهد و میزان بسیار کمتری شکایت به نسبت بیمههای دانا، آرمان و ایران را به خود اختصاص داده است.
همچنین، فاصله میان بیمه آرمان (رتبه دوم) و بیمه دانا (رتبه اول) نیز معنادار به نظر میرسد، زیرا شکایت از آنها به ترتیب 237 و 337 مورد است.
نسبت شکایات
مجموع شکایات ثبتشده از سه شرکت اول (بیمه دانا، بیمه آرمان و بیمه ایران) حدود 51.3 درصد از کل شکایات (1519 شکایت) را به خود اختصاص دادهاند، که نشاندهنده این است که اکثر شکایات به این سه شرکت تعلق دارد و میزان نارضایتی از آنها زیاد است.
در مقابل، بیمه تعاون 4.3 درصد و بیمه تجارتنو 4.2 درصد از کل شکایات را به خود اختصاص دادهاند که نشاندهنده موقعیت آنها در مقایسه با شرکتهای بزرگتر است.
با توجه به آمارهای بیمه مرکزی در این زمینه، مجموع شکایتهای شرکتهای چهارم تا دهم این رتبهبندی 394 مورد بوده که 25.9 درصد کل شکایتها را به خود اختصاص دادهاند در حالی که مجموع شکایتهای سه شرکت اول 781 مورد است که 51.3 درصد کل شکایتها را به خود اختصاص دادهاند.
این نتایج نشان میدهد که سه شرکت اول سهم بیشتری از کل شکایتها دارند، در حالی که شرکتهای چهارم تا دهم حدود یک چهارم از کل شکایتها را شامل میشوند.
رتبهبندی شرکتهای بیمه و درصد شکایات در هفت ماهه اول سال 1403- آمار بیمه مرکزی
رتبه |
نام بیمه |
تعداد شکایات |
درصد از کل شکایات |
1 |
بیمه دانا |
337 |
22.1% |
2 |
بیمه آرمان |
237 |
15.6% |
3 |
بیمه ایران |
207 |
13.6% |
4 |
بیمه تعاون |
65 |
4.3% |
5 |
بیمه تجارت نو |
64 |
4.2% |
6 |
بیمه رازی |
63 |
4.1% |
7 |
بیمه پارسیان |
62 |
4.1% |
8 |
بیمه آسیا |
61 |
4.0% |
9 |
بیمه البرز |
58 |
3.8% |
10 |
بیمه دی |
55 |
3.6% |
11 |
بیمه معلم |
39 |
2.6% |
12 |
بیمه کوثر |
38 |
2.5% |
13 |
بیمه سینا |
35 |
2.3% |
14 |
بیمه ملت |
33 |
2.2% |
15 |
بیمه سامان |
24 |
1.6% |
16 |
بیمه نوین |
20 |
1.3% |
17 |
بیمه پاسارگاد |
21 |
1.4% |
18 |
بیمه سرمد |
21 |
1.4% |
19 |
بیمه میهن |
11 |
0.7% |
20 |
صندوق تامین خسارتهای بدنی |
8 |
0.5% |
21 |
بیمه ما |
8 |
0.5% |
22 |
بیمه حافظ |
3 |
0.2% |
23 |
بیمه توسعه |
4 |
0.3% |
24 |
بیمه امید |
1 |
0.1% |
25 |
بیمه کارآفرین |
1 |
0.1% |