• رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:
  • دسترسی ایران به 20 درصد بازار جهانی با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار- زاهدان

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌آهن چابهار- زاهدان، محور توسعه ریلی جنوب شرق کشور و حلقه اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی و کشورهای آسیای میانه است و می‌تواند حدود 20 درصد بازارهای جهانی را در دسترس ایران قرار دهد.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد چابهار،  محمدرضا رضایی‌کوچی در سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به شهرستان چابهار اظهار کرد: پروژه ملی راه‌آهن چابهار- زاهدان، یکی از حیاتی‌ترین طرح‌های حمل‌ونقل کشور است که تکمیل آن مسیر اتصال بندر راهبردی چابهار به شبکه ریلی کشور و بازارهای آسیای میانه را هموار می‌کند.

رضایی‌کوچی اظهار کرد: پروژه‌های زیربنایی جنوب شرق کشور از جمله راه‌آهن چابهار- زاهدان و طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید «تیس» از اولویت‌های اصلی دولت و مجلس در مسیر توسعه سواحل مکران و ارتقای زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان هستند.

وی افزود: بر اساس گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، طول مسیر راه آهن چابهار–زاهدان 634 کیلومتر و چابهار–نیکشهر 144 کیلومتر است که به ترتیب 83 و 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسیر پروژه راه آهن چابهار – زاهدان شامل 17 تونل است و در بخش‌هایی از عملیات روسازی و احداث ایستگاه‌ها به تسریع و حمایت بیشتر نیاز دار.

رضایی‌کوچی با اشاره به تأکید دولت بر شتاب در توسعه زیرساخت‌ها افزود: همکاری مشترک دولت، مجلس و دستگاه‌های محلی می‌تواند تکمیل این پروژه را سرعت بخشد و زمینه‌ساز رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در استان شود.

وی همچنین در بازدید از پروژه نهضت ملی مسکن در شهر جدید «تیس» از توابع چابهار، گفت: از مجموع یک هزار و 620 واحد در حال ساخت، 280 واحد به مراحل پایانی اجرا رسیده‌اند و با تأمین منابع مالی، سایر واحدها نیز در آینده نزدیک تکمیل خواهند شد

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران اظهار داشت: شهر جدید تیس به‌عنوان یکی از محورهای توسعه سواحل مکران، نقش مهمی در رونق گردشگری، جذب سرمایه‌گذاری و تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه دارد و اجرای پروژه‌های عمرانی در این منطقه باید با نگاه توسعه پایدار دنبال شود.

رضایی‌کوچی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در کنار دولت از همه ظرفیت‌های قانونی برای تسریع در اجرای طرح‌های زیربنایی جنوب شرق کشور استفاده خواهد کرد تا پروژه‌های کلیدی نظیر راه‌آهن چابهار- زاهدان و شهر جدید تیس هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند و ثمره آن در زندگی مردم منطقه نمایان شود. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین نقاط دروازه‌ای کشور به دنیای تجارت و اقتصاد است؛ این بندر با موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر خود در جنوب شرقی ایران و سواحل مکران به‌ویژه در ارتباط با کشورهای جنوب آسیا و حوزه اقیانوس هند، ظرفیت‌هایی منحصر به‌فرد برای تبدیل شدن به یک کانون تجاری جهانی دارد.

چابهار دارای 2 بندر بزرگ شهید بهشتی و شهید کلانتری است که نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا دارند؛ اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت 240 هکتار، محوطه‌های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری نیز دارای 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است؛ این بنادر هرکدام پنج پست اسکله برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند.

منبع
روابط عمومی سازمان منطقه آزاد چابهار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا