اسراف در فرهنگ قرآنی، از صفات مذموم و ویژگی های اهل دوزخ و مستکبرین در زمین شمرده شده است.
به گزارش گویای خبر، از مؤلفه های مهم بی انضباطی اقتصادی در فرهنگ عمومی جامعه، اسراف و تجمل گرایی است که از پیامدهای محتوم پی گیری یک سویه و غیردقیق برنامه ریزی های اقتصاد محور و به ویژه نوع نگاه نظام سرمایه داری لیبرالی به مصرف در جامعه می باشد.
در حوزه های اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از اسراف، تبذیر و تجملگرایی، برخلاف دستگاه هایی نظیر: صدا و سیما یا آموزش و پرورش که مستقیماً مسؤولیت تولید محتوا را بر عهده دارند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق تنظیم مقررات و سیاستگذاری در این بخشها، تولیدات فرهنگی و هنری را هدایت می نماید. بنابراین، لازم است اعمال سیاست های تشویقی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در بازار مصرف کالاهای فرهنگی، در حوزه مسؤولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد. از سوی دیگر، فرهنگ جامعه با مشارکت آحاد و گروه های اجتماعی تأثیرگذار به تدریج ساخته و از طریق بین نسلی منتقل می شود. از اینرو، تأثیرگذاری ابزارهای انتقال فرهنگ به صورت بازتولید فرهنگ موجود یا تصحیح آن ها، متأثر از عوامل متعدد موجود در بازار عرضه و تقاضای محصولات فرهنگی است.
قبل از آنکه به پدیده هایی نظیر اسراف، تبذیر و تجمل گرایی از منظر معرفت شناسی و قضاوتی پرداخته شود، لازم است این موضوع به عنوان یک پدیده و واقعیت موجود در جامعه، از ابعاد «پدیدارشناسانه» و «پوزیتویستی» مورد مطالعه قرار گرفته و براساس نتایج مطالعات، نسبت به تنظیم سیستم های مداخله ای اقدام شود.
با توجه به این نکته که جوامع با گذر از دوران صنعتی و پساصنعتی، از دوران کمبود کالا و اهمیت حوزه تولید به دوران وفور محصولات و اهمیت حوزه مصرف وارد شده اند؛ اهمیت و اهدافی نظیر افزایش رشد اقتصادی یا بالابردن رفاه، به ترویج مصرف گرایی توسط نهادهای متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر شده است. نهاد اقتصادی بازار، نهاد فرهنگی رسانه و دولت ها بالاخص در شرایط رکود، مصرفگرایی را تشویق کرده اند.
نکته دیگری نیز حایز اهمیت است که تغییرات مربوط به مرکز ثقل «هویت» اشخاص و نقطه تمایز در گذر زمان به نحوی بوده است که در مقطعی، نوع «مصرف» تعیین کننده هویت فرد بوده است و برای افراد به نحوی تشخّص ایجاد می کرده است و بدین ترتیب، روحیه مصرفی برای آنان، هویت آفرین بوده است.
در جوامع غربی، مصرف گرایی با ارایه اطلاعات برای تصمیم گیری هوشمندانه در مصرف بهینه منابع با حفظ حقوق نسلهای آینده تعدیل می شود.
شایان ذکر آنکه، این عوامل در بررسی رفتار مصرفکنندگان و اقتصاد رفتاری، به عنوان یکی از زیرشاخه های علم اقتصاد تعریف شدهاند که ضمن بررسی علل روانشناختی، پدیده مصرف را از دیدگاه طرف تقاضا بررسی می کنند. به نظر می رسد لازم است مطالعات اقتصادی در حوزه مصرف گرایی، نسبت به ملاحظات دینی، معرفت شناختی و قضاوت های اخلاقی در اولویت قرار گرفته و پس از آن مبتنی بر شواهد پژوهش های اقتصادی در جامعه ایرانی، راهبردهای مشترکی برای مداخله تنظیم شوند.
- نویسنده : مریم زارع پستکی زاد
Sunday, 28 May , 2023