رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: رادار بومی را ابتدای سال ۱۴۰۲ بهرهبرداری خواهیم کرد و در حوزه روشنایی باند و دستگاههای مخابراتی نیز هم در سال گذشته و هم امسال استفاده و عملیاتی کردهایم.
به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر در خصوص توسعه اقتصاد صنعت هوایی ، توانایی صنعت هوایی کشور و نحوه غلبه بر تحریمها گفت: صنعت هوانوردی جزء صنایع پیشرو و پیشران در دنیا است که د ر لبه تکنولوژی قرار گرفته است و طبیعتاً بایستی خودش را ا نرخ رشد علمی در دنیا همراه و همگام کند. به دلایل مختلف که مهمترین آن بحث تحریم بوده است ما در این سالها از این انتقال تکنولوژی از سوی صاحبان اصلی هواپیماسازی یا هلیکوپترسازی دنیا یا بی بهره یا کم بهره بودهایم و این مهمترین موضوعی بوده است که در این چند سال از بعد از انقلاب در حوزه تحریم با آن دست به گریبان بودهایم.
محمدیبخش افزود: نه تنها درخصوص انتقال تکنولوژی، حتی در حوزه فروش قطعات، نشریات و پشتیبانیهایی که کشورهای سازنده هواپیما انجام میدهند و جزء وظایف اصلی شان است براساس قوانین ایکائو، آن را هم تحریم و ما را محروم کردهاند. طبیعتاً کشور ما با یک چالش بسیار بزرگ در صنعت هوانوردیدر حوزه هوایی مواجه شده بود. از ابتدای انقلاب مردان بزرگ و زنان بزرگ همت کردهاند و کارهای متعددی را در حوزه هوایی انجام دادهاند که امروز علیرغم همه این فشارها و تحریمها صنعت ما روی پای خود ایستاده است و مأموریت خودش را انجام میدهد.
محمدی بخش تشریح کرد: ما امروز ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور داریم و درحال حاضر ۱۷۵ فقره هواپیمای فعال داریم که نمودار این اعداد و ارقام به میزان توانمندی تعمیراتی و استفاده از آن خدمات قطعاتی که تهیه میشد بستگی داشت.
اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰
وی با اشاره به ابلاغ رئیس دولت سیزدهم گفت: برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ ۸ مادهای است که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور است. ما برای این راهبرد چند تا محور تهیه کردهایم که محور اول ما بحث نهضت تعمیر قطعات بود و بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به حوزه عملیاتی بود که با استفاده از ظرفیتهای تعمیر و نگهداری داخل کشور، استفاده از شرکتهای دانش بنیان و یک کار علمی – پژوهشی که انجام شد، بخش اول ما در این حوزه بود. بخش دوم نیز خرید هواپیماهای دست دوم بود که توسط شرکتهای مختلف درحال انجام است. بخش سوم آن بحث ساخت هواپیما است که دستور مقام معظم رهبری بوده است و با پیگیریهایی که رئیس جمهور محترم انجام دادهاند، این کارگروه شکل گرفته است، همچنین وزارت دفاع متولی آن شده است که در این راستا سازمان هواپیمایی کشور بهعنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده است و الحمدلله فاز اول آن که نهایی کردن هواپیمای ایران ۱۴۰ است و بهرهبرداری از آن در حوزههای مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال ما فکر میکنیم که اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران۴۰ را با هم داشته باشیم.
رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: طراحیهای مفهومی، طراحیهای اولیه سازهها انجام شده است و ما اساساً دارای یک کارخانه هواپیماسازی هستیم. این مهمترین موضوعی است که در دو دهه گذشته شکل گرفته است. زیرساختهای بسیار خوبی وجود دارد و شرکتهایی که به صورت دانش بنیان کار میکنند، شناسایی شدهاند که شرکتهای بسیار معتبری هستند. احتمال میرود با این کارگروه ما اوایل سال آینده میتوانیم یک جدول زمانبندی دقیق برای شروع عملیات پروازی ارائه کنیم. البته راهبرد چهارم هم این است که اگر احیاناً بحث موضوعات گفتگوهای برجامی باز شود، ما با دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به قبل ورود پیدا خواهیم کرد و این باب را هم نبسته ایم یعنی آن فضا هم از آن ماست. در واقع بایستی خرید هوشمندانه متناسب با اقلیم و نیازمان را داشته باشیم
محمدی بخش با بیان این که ۱۰ فروند الان زمینگیر است که به دلایل بدعهدی اروپاییهاست که هم دفترچه و هم قطعات را واگذار نکردهاند، ادامه داد: الان یکی از موضوعات دعاوی حقوقی که ما علیه امریکا و شرکت کارخانههای سازنده مطرح کردهایم و داریم پیگیری میکنیم. این ۴ راهبردی است که همزمان دارد اتفاق میافتد و بایستی به صورت موازی با هم حرکت کند.
وی در ادامه گفت: مجموعه مپنا که یک مجموعه بسیار عظیم است مأموریت پیدا کرده است که در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند و در حوزه تعمیر، نگهداری و اورهال پیشرفتهای چشمگیری داشتهاست، از طرف دیگر با گواهینامهای که سازمان هواپیمایی کشوری به آنها اعطا کرده است، کارهایشان را انجام میدهند در حوزه طراحی هم گامهای بسیار خوبی برداشته اند و امیدواریم در آینده نزدیک موتور بومی را از مجموعه مپنا به صورت تولید شده ارائه دهیم. البته آن چیزی که در نمایشگاه ارائه شد ماکت بود و توضیحاتی که ارائه شد این بود که ما از این مدل میخواهیم موتور هواپیما تولید کنیم.
وی توضیح اداد: امروزه ما مجموعههای مختلفی در کشور داریم که در حوزه تعمیر، نگهداری و تعمیرات اساسی و سنگین موتورهای هواپیما کار میکنند. همچنین ریختهگریهای متناسب با این کار را همراه با کارگاههای متناسب داریم، که از نظر علمی و بنیه علمی و زیرساختی هیچ کم و کسری نداریم و ان شاالله با همت جوانان عزیز کاری را که شروع کردهایم مثل همه پروژههایی که برای خیلیها غیرقابل باور بود و شدنی شد، این موضوع هم با لطف خدا و همت جهادی کارکنان ما در حوزههای مختلف عملیاتی خواهد شد.
بهرهبرداری از رادار بومی
محمدی بخش در خصوص مراکز دانش بنیان اظهار کرد: ما با استفاده از مراکز دانشگاهی، مراکز دانش بنیان و دیگر مراکزی که امروز دارند کار میکنند، بخصوص در حوزه رادار، روشنایی، باند، دستگاههای ناوبری، رادیوها، ارتباطات، مخابرات، پیشرفتهای چشمگیری داشتهایم. ضمن این که ما استانداردهای لازم را هم براساس قوانین ایکائو داریم به صورت مستمر کنترل میکنیم. در فاز اول نیز بحث رادار بومی را ابتدای سال ۱۴۰۲ بهرهبرداری خواهیم کرد و در حوزه روشنایی باند و دستگاههای مخابراتی هم در سال گذشته و هم امسال استفاده و عملیاتی کردهایم.
وی افزود: بازار بخش هوایی متناسب با عرضه و تقاضا است و ما همیشه در این حوزه شرمنده مردم عزیزمان هستیم تا به آن عدد ۵۵۰ فروند برسیم، حتماً این نسبت عرضه و تقاضا نسبت متعادلی نخواهد بود. در شرایطی که درخواست سفر زیاد است و پاسخگوی نیازها نیست، بنابراین در بحث کمبود پرواز در این ایام پردرخواست ما شرمنده مردم خواهیم بود.
وی درخصوص قیمتها تشریح کرد: در قانون پنجم توسعه مادهای را گذراندند و ابلاغ کردند که متنوعسازی نرخ انجام شود و انجام هم شد که از سال ۹۵ به مرور این اتفاق افتاد. با توجه به شرایطی که در کرونا پیش آمد ما در دیماه پارسال یک ۱۵ درصدی را با هماهنگی شرکتهای هواپیمایی کاهش دادهایم و انجام شد؛ اما به دلیل نوسات ارز درخواست متعددی که انجام شد، شرکتهای هواپیمایی درخواست افزایش نرخ را داشتند. طبیعتاً مطابق با روال بایستی این اتفاق میافتاد، اما با دستوری که ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد و بهعنوان قانون مؤخر هم تلقی شد، مراحل دیگری را سپری کردیم که در شورای عالی هواپیمایی و در شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار مطرح شد. همچنین درخواست شرکتهای هواپیمایی با یک جدول استاندارد ارائه شد و منتظریم ستاد تنظیم بازار قیمت را تعیین تکلیف کند.
- منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
Sunday, 10 December , 2023