وزیر راه و شهرسازی گفت: در تولید ناوگان ریلی حتما از توان بخش خصوصی بهره میبریم. بنابراین از تمامی سرمایهگذاران دعوت میکنیم تا در توسعه حمل و نقل ریلی حضور یابند و بخشهای ریلی کشور را در همراهی با دولت توسعه بدهند.
به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۳ تیرماه در مراسم بهرهبرداری از ۳۱۹ ناوگان تولید داخل و بازسازی شده در ساختمان ایستگاه راهآهن تهران ضمن اعلام تسلیت به بازماندگان زلزله هرمزگان بر تقویت بهرهمندی از ظرفیتهای حمل و نقلی کشور به ویژه بخش ریلی تاکید کرد و گفت: ایران در جایگاهی از نظر ژئوپلیتیکی قرار دارد که دارای فرصتهای فراوانی است که چنانچه با آن هوشمندانه برخورد شود می تواند در GDP نقش داشته باشد و ایران را در جایگاهی از نظر کریدوری قرار دهد که در مسیر ترانزیت قرار بگیرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم بر بهرهمندی از درآمدهای گسترش حمل و نقل و توسعه آن تاکید کرد و افزود: با تکمیل کریدورها ایران میتواند مسیر ترانزیت شود که دست یافتن به این جایگاه علاوه بر درآمدهایی که برای کشور به همراه دارد نتایج اجتماعی و امنیتی هم در پی خواهد داشت.
قاسمی تصریح کرد: در ترانزیت هنوز فرصت باقی است که اگر آن را مغتنم نشماریم، فرصت را از دست خواهیم داد و با از دست رفتن فرصت جبران آن برای کشور بسیار دشوار خواهد بود.
وی توضیح داد: در بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی روشهای جاری و روشهایی که هماکنون وجود دارد ما را به جایی نمیرساند و در این باره نیازمند جهش تاریخی در کشور هستیم. این که دولتهای قبلی سالانه ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر راه آهن ساختند و ما آن را بیشتر کنیم. اینها جهش مورد انتظار مردم نیست و در این بخش نیازمند تغییر و تحول جدیدی در حوزه حمل و نقل هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که کشورهای همسایه از ایران میخواهند تا در مسیر قراردادهای کریدورهای حمل و نقلی باشد، توضیح داد: هم اکنون آمار حمل و نقل باری که میتواند از کشور ما عبور کند، بسیار بالاست. اما از این ظرفیتها استفاده بهینه نمیشود.
قاسمی با اشاره به این که در حال حاضر کانتینر از کشور هند به بندر شهید رجایی میآید و با قطار به رشت میرود و از آنجا با کامیون به آستارا میرود و به راه آهن آذربایجان و نهایتاً فنلاند تحویل میشود، گفت: زمان سیر کالا در این مسیر ۱۷ تا ۱۸ روز است اما اگر از مسیر دریای سرخ منتقل شود، ۴۵ روز تا دو ماه طول میکشد.
وی به نبود زیرساخت ریلی قطعه رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر اشاره و بر تکمیل این مسیر ریلی تاکید کرد و تکمیل این زیرساخت ریلی مهم را با بودجه های جاری ممکن ندانست.
تاکید بر تکمیل کریدورهای ریلی چابهار-رشت،چابهار_ آستارا و چابهار-سرخس
قاسمی اصلیترین کریدورهای ریلی که باید تکمیل شود را چابهار- رشت و چابهار- آستارا، چابهار-سرخس و همچنین اصلاح راهآهن اینچه برون عنوان کرد.
درخواست کشورهای همسایه از ایران برای قرارداد حمل بار از کانال ترانزیتی ایران
وی گفت: کشورهای جنوبی ما درخواست کریدورهای جدید برای اتصال به روسیه از مسیر ایران دارند. اخیرا نیز قرارداد حمل ۱۰ میلیون تن بار با روسیه به امضا رسید. ترکمنها به دنبال قرارداد حمل بار از کانال ترانزیتی ایران هستند. ترکیه نیز چنین درخواستی از ایران داشت که چند روز آینده سفری به ترکیه خواهیم داشت.
طرح وزارت راه برای بهبود وضعیت حمل و نقل به هیأت دولت می رود
قاسمی با اشاره به ارائه طرحی به هیأت دولت در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل تاکید کرد: عمده تمرکز ما بر توسعه حمل و نقل ریلی است. البته در حمل و نقل هوایی هم مشکلات زیادی داریم که باید مشکلات موجود برطرف شود.
توان بخش خصوصی در تولید ناوگان ریلی تقویت میشود
وزیر راه و شهرسازی توانمندی تولیدکنندگان داخلی در ساخت واگن، زیرساخت و حتی لکوموتیو را توان بالایی عنوان کرد و گفت: در خصوص حمل و نقل ریلی بار داخلی نیز که بخش معدنی حجم بالایی از آن را تشکیل میدهد، با تقاضای خوبی مواجه هستیم.
قاسمی تصریح کرد: درحوزه ریلی هم در ساخت واگن، هم در ساخت لکوموتیو در کشور توان بالایی وجود دارد و سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی سیاست تمرکز بر توان دولتی صرف نیست بلکه در تولید ناوگان ریلی حتما از توان بخش خصوصی بهره میبریم. بنابراین از تمامی سرمایهگذاران دعوت میکنیم تا در توسعه حمل و نقل ریلی حضور یابند و بخشهای ریلی کشور را در همراهی با دولت توسعه بدهند.
وی در بخشی از سخنان خود نیز تاکید کرد: در حوزه ریلی توان تولید ناوگان با فناوری بالا وجود دارد که باید در این بخش نیز ظرفیتها را تقویت کنیم.
- منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
Wednesday, 4 December , 2024