وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: رسانهها نقش موثری در تحریک تقاضا در حوزه میراث فرهنگی دارند.
به گزارش گویای خبر به نقل از میراث آریا، مهندس سید عزتالله ضرغامی در دومین همایش معاونان میراث فرهنگی استانها که امروز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برگزار شد، گفت: نظام مسائل وزارت میراث فرهنگی مشخص شده و یک بار آن را مرور کردیم. ۱۸ مورد را در نظام مسائل مشخص کردیم که در سطح ملی است.
مهندس ضرغامی بیان کرد: در همایش تفویض اختیار ۲۶ مورد از وظایف وزارتخانه را به منظور مبارزه با بروکراسی و اتلاف وقت این وظایف را به استانها تفویض کردیم. معاونان میراث فرهنگی باید نسبت به این موارد آگاهی کامل داشته باشند و موضوعات را دائما رصد کرده و گزارش ارائه دهند.
او ادامه داد: موضوع بعدی نظارت است که باید معاونان میراث فرهنگی به این موضوع توجه کنند. تقاضا دارم هر معاون میراث فرهنگی استان یک پرونده ارزیابی درباره نظارت داشته باشد. اگر احساس کنیم بر اساس شاخصهای خاصی تحت نظارت هستیم این موضوع موجب میشود بتوانیم پاسخگو باشیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گفت: معاونان میراث فرهنگی وظیفه مهمی در معرفی، تدوین، تفسیر و تحریک تقاضا در میراث فرهنگی دارند. نگاهتان باید از ایستا به سمت پویایی برود و خروجیهای خوبی برای آموزشهای عمومی و فرهنگسازی داشته باشید.
او با اشاره به این که معماری در کشور از بین رفته است، گفت: سوداگران و بساز و بفروشها معماری را از بین بردهاند. معماری مسئله ملی است که باید اعلام خطر کنیم و هشدار دهیم.
مهندس ضرغامی ضمن این که رسانهها را دارای نقش موثری در تحریک تقاضا در حوزه میراث فرهنگی دانست، در ادامه عنوان کرد: کتابچهای درباره معرفی جاذبههای گردشگری تهران چاپ کردیم که با استقبال وزرا و مردم روبهرو شد. خود خواص از این گنجینههای تاریخی خبر ندارند. معرفی و تفسیر در حوزه میراث فرهنگی بر عهده معاونان میراث فرهنگی استانهاست.
او ادامه داد: هر معاون میراث فرهنگی در استان باید کارشناس درجه یک تبیین و تفسیر باشد. توقع دارم کارشناسان برجسته تربیت کنید و در حوزه تفسیر نگاه محتوایی داشته باشید.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به اهمیت رشد در حوزه تفسیر و با نگاه رسانهای افزود: باید از ظرفیت رسانههای مختلف به خصوص فضای مجازی برای معرفی میراث فرهنگی استان استفاده و محتوای با کیفیت تولید شود.
مهندس ضرغامی همچنین بر استفاده از کارهای پژوهشی و تحقیقی در تولید محتوا تاکید کرد و گفت: مردمی که وارد مجموعهها میشوند باید با یک مکان با آبرو و دارای امکانات روبرو شوند. با طراحیهای ساده و داشتن نگاه زیباییشناسانه این امر امکانپذیر است.
از پشت میزهایتان بلند شوید
او معاونان میراث فرهنگی را نسبت به جذاب کردن محیط میراثفرهنگی مسئول دانست و افزود: از پشت میزها بلند شوید و به مراکز تحت مدیریت خود نظارت میدانی کنید. شما مسئولیت دارید و باید اشراف بالایی نسبت به مباحث میراثی داشته باشید.
تعامل با بخش گردشگری، برنامهریزی برای جاذبههای تکمیلی، برگزاری نشستهای تحقیقی و علمی، ایجاد مراکز تفریحی سالم که با ممنوعیتهای میراث فرهنگی مغایرت نداشته باشد در راستای خانواده محوری از دیگر نکات مورد اشاره مهندس ضرغامی بود.
مهندس ضرغامی در پایان بر اهمیت روایتگری و نقش راهنمایان اشاره کرد و بر برنامهریزی برای تقویت راهنمایان، همچنین استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان داوطلب بهعنوان راهنمایانِ مقدماتی در مراکز میراث فرهنگی تاکید کرد.
- منبع خبر : میراث آریا
Tuesday, 15 October , 2024