گویای خبر – انسان موجودی است اجتماعی و از بارزترین نمادهای شخصیت در انسان، اجتماعی بودن است. اوج اجتماعی بودن انسان در حوزه ارتباط عمومی او با دیگران شکل میگیرد.
ارتباطات انسانی مایه تکامل و تعالی شخصیت انسان است. دامنه ارتباطات، دامنه بسیار گسترده و وسیعی است و یکی از جلوههای مهم ارتباطات انسانی، روابط عمومی است؛ چه به عنوان یک فرآیند ارتباطی که میان سازمانها و مؤسسات و جامعه پدیدار میشود و چه به عنوان یک نهادی که بخشی از سازمانها را تشکیل میدهد.
روابط عمومی در دهههای اخیر دچار تحولات فراوانی شده است که اهمیت و جایگاه بالای آن را در حل و فصل بحرانها، فرهنگسازی، ایجاد تفاهم میان افکار عمومی و سازمان و اعتمادسازی آشکار میسازد. علاوه بر این رشد نظام ارتباطی و اطلاعرسانی از عناصر اصلی توسعه در جوامع به شمار میرود. در این میان نقش عمدهای که روابط عمومیها به عنوان مجریان این امر برعهده دارند، حائز اهمیت است. توانایی روابط عمومیها در فرآیند اطلاعرسانی و برقراری ارتباط با افکار عمومی از آن جهت مؤثر است که همسوسازی ارزشها و عرفهای سازمان و مخاطبان را به خوبی محقق میسازد.
امروزه در هر اداره و سازمانی وجود بخشی با عنوان روابط عمومی از بدیهیات است. کارکرد و نقش این حوزه آن قدر اهمیت یافته که اساساً وجود هیچ سازمان و ادارهای را بدون آن نمیتوان تصور کرد و بقا و ادامه حرکت آنها نیز بیش از هر چیز، وابسته به کارآیی و قدرت روابط عمومی است.
از اهداف مهم روابط عمومیها، برقراری ارتباط متقابل بین مردم و مسوولین و جلب همکاری و بسط تفاهم عمومی، آگاهی مردم از عملکرد دستگاه متبوع، آماده نمودن اذهان عمومی در اجرای طرحها و برنامهها و ایجاد محیط مناسب برای رشد فضایل اخلاقی کارکنان در چهارچوب ضوابط را میتوان نام برد و جایگاه آن به دلیل ماهیت خاص خود و ضرورت ارتباط مستمر زیر نظر مستقیم بالاترین مقام مسوول دستگاه متبوع خود میباشد.
رسانههای همگانی و روابط عمومیها باید با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ داشته باشند. روابط عمومی باید عملکرد و رویدادهای سازمان متبوع خود را از طریق رسانهها به مردم معرفی کنند و از سوی دیگر پیشنهادها، خواستهها، انتقادها و نیازهای مردم را هم با مدیران در میان بگذارند. بنابراین روابط عمومی برای رسیدن به این هدف به کمک رسانهها نیاز دارد.
بنابراین ضرورت دارد روابط عمومیها ارتباط و درک خود را نسبت به رسانه افزایش دهند و با ادبیاتی حرفهای و تعاملی با رسانهها سخن بگویند از حریم و حیثیت فرهنگی خبرنگاران دفاع کنند و در فضای شفاف میان سازمانِ خود و رسانهها اعتمادسازی کنند و اطمینان مردم به خود را که از بالاترین سرمایههای آنهاست پاس دارند و قدر بدانند.
- نویسنده : هوشنگ سلیمانی میگونی کارشناس ارشد ارتباطات و مدیر مسوول پایگاه خبری گویای خبر
Friday, 18 April , 2025