کتاب «ارتباطات سلامت» توسط یحیی احمدی، مسعود کریمخانی و مژگان جزیزاده کریمی در ۵ بخش و ۲۱ فصل تالیف و از سوی انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روانه بازار نشر شد.
به گزارش گویای خبر به نقل از وبدا، سازمانهای سیاستگذار در زمینه سلامت باید تلاش کنند «سواد رسانهای سلامت» مردم را برای توانایی تحلیل پیامهای سلامتمحور بهمنظور خود مراقبتی و فعالیتهای آگاهانه برای حفظ و ارتقای سلامت خود و خانوادههایشان ارتقا دهند. روابط عمومیهای نظام سلامت نیز باید «سواد سلامت رسانهای» خود را ارتقا دهند تا با بکارگیری ابزارهای ارتباطی بتوانند اطلاعات پیچیده علمی-پزشکی را به مطالب قابل درک و جالب در عین حفظ اصالت آن برای مردم تبدیل کنند.
پاندمی کرونا به خوبی نشان داد که روابط عمومیهای نظام سلامت چه تاثیری در مدیریت بحرانهای سلامتمحور میتوانند داشته باشند و تقویت این حوزه سرمایهگذاری ارزشمندی برای بحرانهای پیشرو خواهد بود؛ موضوعی که تا به امروز به خوبی به آن پرداخته نشده است.
کتاب ارتباطات سلامت با حمایت انجمن بینالمللی روابط عمومی، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط عمومی، باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو، انجمن توسعه و ترویج روابط عمومی و ارتباطات، توسط یحیی احمدی، مسعود کریمخانی و مژگان جزیزاده کریمی در پنج بخش و ۲۱ فصل تالیف شده و از انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
پنج بخش این کتاب شامل «سلامت»، «نظام سلامت»، «ارتباطات سلامت»، «سواد سلامت» و «سواد روابطعمومی در نظام سلامت» می باشد.
مقدمه این کتاب با همت اساتید مطرح روابط عمومی و ارتباطات کشور به شرح زیر تهیه شده است:
– دکتر امیرعباس تقی پور(مدیرمسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات و دبیرکل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو)
– دکتر حسن بشیر (استاد تمام دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و مدرس و نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات)
– دکتر داود زارعیان (استاد، مدرس و نویسنده حوزه روابط عمومی)
– مهندس خسرو رفیعی (رییس انجمن روابط عمومی ایران)
– دکتر محمدرضا حقیقی (مدرس دانشگاه و رییس انجمن روابط عمومی و ارتباطات)
– دکتر حمید صبری (مولف دایرهالمعارف روابط عمومی ایران)
– دکتر حسن خسروی (مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب روابط عمومی و ارتباطات)
– دکتر سیدشهاب سیدمحسنی (مولف کتابهای حوزه روابط عمومی و عضو هیاتمدیره انجمن متخصصان روابط عمومی)
– دکتر حمید شکری خانقاه (مدرس دانشگاه و مولف کتابهای حوزه روابط عمومی)
آنچه مسلم است روابط عمومیها در نظام سلامت از طریق اقدامات مختلف باید به شهروندان کمک کنند تا بدانند رسانهها چگونه ادراک و باورهای آنان را فیلتر میکند، فرهنگ عمومی را شکل میدهد و بر انتخابهای فردی آنان در حوزه سلامت اثر میگذارد. همچنین باید آنان را برای تفکر انتقادی و مهارتهای حل مساله، قدرتمند سازد تا مصرفکنندگان قضاوتگر و تولیدکنندگان محتوا باشند. درک صحت و سقم اطلاعات سلامت و تفاوت بین آنها و توصیههای تبلیغاتی نیازمند فهم و داشتن سواد رسانهای کافی است.
شبکههای اجتماعی مصرفکنندگان اطلاعات سلامت را توانمندتر کرده است و برای انتخابهای پیچیدهتر آگاه کرده است ولی با اینحال پتانسیل قربانی شدن افراد در برابر اطلاعات نادرست همچنان باقی است. اینجاست که روابط عمومیهای نظام سلامت با اتخاذ راهکارهای درست، موثر و به موقع میتوانند نه تنها بحرانها را پشت سر بگذارند بلکه در حوزه کاری خود، میتوانند از وقوع بسیاری از بحرانها هم پیشگیری کنند که امروزه این امر مستلزم یک روابط عمومی نوین و حرفهای متشکل از متخصصان روابط عمومی است.
آموزش مطالب مندرج در این کتاب در قالب دورههای آموزشی بدو و ضمن خدمت به صورت عمومی به کارکنان نظام سلامت و به صورت تخصصی به کارشناسان روابط عمومی پیشنهاد میشود.
- منبع خبر : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
Saturday, 9 November , 2024