سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال آینده کشت قراردادی سیب‌زمینی و برنج را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش گویای خبر به نقل از ایسنا، محمد قربانی در خصوص اجرای کشاورزی قراردادی در کشور اظهار کرد: تاکنون کشاورزی قراردادی برای محصولات صنعتی مانند چغندرقند، کلزا و پنبه انجام شده است و در دولت سیزدهم ما از اوایل آبان ماه، کشاورزی قراردادی گندم را هم شروع کرده‌ایم و ۲۵۰ هزار هکتار گندم به صورت قراردادی کشت شده است.

وی با بیان این که برای سال آینده هم کشت قراردادی سیب‌زمینی و برنج را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: دستورالعمل کشت قراردادی برنج هفته آینده ابلاغ می‌شود که در ارتباط با ارقام اصلاح شده است.

قربانی با بیان این که استفاده از روش‌های مالی برای کشاورزی قراردادی را در دستور کار قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: شرکت‌های پشتیبان، بانک‌ها و موسسات از این طرح حمایت خواهند کرد تا افرادی که اقدام به کشاورزی قراردادی می‌کنند، بخصوص بخش خصوصی که رکن اصلی در کشاورزی قراردادی است، قرارداد را به بانک‌ها و موسسات اعتباری ببرند و بر مبنای آن تسهیلات دریافت کنند که این تسهیلات برای خرید سم، کود و بذر خواهد بود.

گفتنی است براساس تعریف سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، کشاورزی قراردادی یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود. کشت قراردادی، قرارداد مبتنی بر تولید است، به عبارت دیگر بر اساس قراردادی بین خریدار و کشاورز تولید محصول انجام می‌شود. در این نوع سیستم تولید، خریدار که معمولا شرکت‌ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش کشاورزان و بازاریابی هستند و کشاورزان فارغ از دیگر دغدغه‌ها تنها باید تمرکز خود را بر برنامه ریزی برای کشت‌ محصول با بالاترین کیفیت و حداقل بودجه بگذارند. نتایج آن نیز کاهش ریسک‌ تولید و بازار و ثبات در آمد برای کشاورز و سود برای خریدار است.

  • منبع خبر : ایسنا