استان گیلان قلب محیط زیست کشور است، نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان برگزار شد.


گویای خبر – به گزارش پایگاه خبری باز باران خبر، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان که به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست با خبرنگاران گفتگو می کرد، اظهار داشت: ایران جزو محدود کشورهای است که در آن یک اصل از قانون اساسی به حفظ محیط زیست اختصاص دارد.
دکتر زمانی با بیان این که استان گیلان با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت هایی که دارد قلب محیط زیست کشور است، افزود: استان گیلان یکی از کوچکترین استان های کشور و البته به لحاظ جمعیتی از متراکم ترین استان های کشور با تراکم ۱۷۷ نفردر کیلومتر بعداز تهران و البرز است.
وی اضافه کرد: ۳۴درصد مساحت گیلان جلگه، ۱۵درصد کوهپایه و ۵۱ درصد کوهستان بوده و تنوع زیستی استان هم منحصر بفرد است. همچنین۶۰ گونه پستاندار از جمله پلنگ که می تواند نماد یک کشور باشد در آن زندگی می کنند. همچنین سیاه گوش، شوکا یا گوزن مینیاتوری، مارال، خرس قهوه ای و تنها پستاندار دریای خزر یعنی فوک خزری در آن زندگی می‌کنند.
وی با اشاره به این که تالاب انزلی برای استان خیلی با اهمیت است، گفت: صدها گونه پرندگان در خطر انقراض از کشورهای شمالی زمستان را در آن سپری می کنند.
دکتر زمانی با اشاره به این که ۳۵۲گونه پرنده در استان قابل رویت بوده و پرنده نگری یکی از شاخه های رونق اکوتوریستم بوده که می تواند در گردشگری طبیعت حائز اهمیت باشد.
مدیرکل محیط زیست گیلان با تاکید بر اثر بخشی کار جمعی اظهار کرد: برای رفع مشکلات محیط زیستی در استان گیلان نیاز به همکاری جمعی داریم؛ وی از جمله مطالبه های مهم مردم گیلان را موضوع پسماند استان دانست. بزرگترین تولیدکننده زباله استان های شمالی که روزانه ۲/۵تن زباله تولید می شود؛ بخصوص در ایام تعطیلات نوروزی که ۷/۵میلیون نفرگردشگر وارد گیلان می شوند.
وی ادامه داد: بحث فاضلاب خانگی یکی دیگر از مشکلات محیط زیست می باشد که عامل اصلی آلودگی رودخانه های شهر رشت است و متاسفانه ۸۲ درصد فاضلاب خانگی وارد رودخانه ها و یا طبیعت می شوند.
وی افزود: برای حفظ محیط زیست استان با هیچ کس و هیچ دستگاهی تسامح و تساهل نخواهد شد.
زمانی از دیگر دغدغه های محیط زیست استان گیلان را ورود گونه های مهاجر و غیر بومی که اقتصاد و سلامتی و اکو سیستم جامعه ضرر می رساند، مثل اکون، مگس زیتون، قارچ شمشادی و سنبل آبی که پهنای مختلف استان را درگیر کرده است.
وی با اشاره به تغییرکاربری ها، مهاجرت به استان، فریایش خاک و کمبود امکانات و عدم توسعه متوازن را به این فهرست اضافه کرد و این موارد را نیز از دغدغه های محیط زیست استان نام برد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری باز باران خبر