رؤسای جمهوری ایران و قزاقستان امروز یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ در تهران با یکدیگر ملاقات کردند و در این دیدار سفر بدون روادید ایرانیان به قزاقستان به مدت ۱۴ روز موافقت شد.

گویای خبر – به گزارش ایرنا، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک با همتای قزاقستانی خود گفت: نگاه‌های مشترکی بین تهران و آلماتی در مسائل منطقه‌ای و جهانی وجود دارد.

او افزود: ظرفیت‌های بسیاری بین ایران و قزاقستان وجود دارد که این ظرفیت‌ها باعث افزایش و ارتقای همکاری‌ها بین دو کشور خواهد شد. امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور نشان از اراده این دو کشور برای افزایش روابط بین تهران و آلماتی است.

توکایف: ایرانیان می‌تواند به مدت ۱۴ روز بدون روادید به قزاقستان سفر کنند

رئیس جمهوری قزاقستان نیز در این نشست از ایران صمیمانه تشکر کرد و گفت: اکنون ارتباط ما در حوزه دیپلماتیک مراحل پیشرفت را طی می‌کند و آقای رئیسی سهم زیادی در آن دارند و در این مدت همکاری و دوستی ما محکم‌تر شده و در زمینه فرهنگی نیز رونق یافته است؛ در چارچوب ساختارهای منطقه نیز همکاری های خوبی داریم.

قاسم ژومارت توکایف اضافه کرد: امروز روابط دیپلماتیک ما با جمهوری اسلامی ایران ۳۰ ساله شد و در این مدت همکاری‌های بسیار زیادی در همه زمینه‌ها داشتیم.  قزاقستان و ایران در همه زمینه‌ها با هم روابط خوبی دارند و همچنین این ارتباطات را می‌توان در حوزه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مشاهده کرد.

او گفت: امروز مذاکرات گسترده‌ای مطرح و موضوعات بسیاری مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف علاقه‌مند استفاده از ظرفیت ترانزیتی هستند و در این راستا کریدورهایی که شرق به غرب و شمال و جنوب را به هم متصل می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارند.

رئیس جمهوری قزاقستان از حضور ایرانیان برای سفر به آلماتی و بدون روادید خبر داد و گفت که ایرانیان می توانند ۱۴ روز بدون روادید به این کشور سفر کنند.

رئیس جمهوری قزاقستان افزود: ایران یک مرکز تمدن باستانی و یک شریک مهم در جهان اسلام است و این دو کشور در کنار دریای خزر دوست یکدیگر هستند.

  • منبع خبر : ایرنا