رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در نظر داریم رصدخانه اشتغال را ایجاد کنیم تا طرح‌های پیشران و طرح‌های اثرگذار کشور را برای مجموعه و مشاغل خانگی و روستایی شناسایی کند.

گویای خبر – به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علی‌محمد قادری» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در اولین نشست شورای ظرفیت‌سازی اجتماعی با محوریت اشتغال افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش گفت: در کنار رزمایش اشتغال، راهبری و آماده‌سازی شغلی یکی از موضوعات بسیار مهم است. اختصاصی‌شدن شغل به‌ویژه برای افراد دارای معلولیت از اهم مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

وی با تأکید بر کلاس‌های مهارت، داشتن الگو، پی‌گیری و دنباله‌روی حرفه‌ای در اشتغال، گفت: اگر اعتبارات مورد نیاز تا سه ماه دیگر عملیاتی شود، ظرفیت جدیدی در حوزه اشتغال ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این‌که خدمات سازمان‌یافته باید وجود داشته باشد، گفت: باید یک سازمان رزمی اشتغال ایجاد شود تا به صورتی سازمان‌یافته نسبت به اعطای تسهیلات اشتغال اقدام کنیم و نظام شغلی تحقق یابد.

قادری با اشاره به تأثیر مثبت برنامه‌های تلویزیونی حوزه کارآفرینی گفت: ویژگی برنامه‌های اشتغال‌محور، امیدآفرینی برای خانواده‌ها و افراد دارای معلولیت است که جا دارد کارآفرینان جامعه هدف سازمان بهزیستی در این برنامه‌ها حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به سامانه مهارت افراد دارای معلولیت، گفت: در صورتی که با همکاری سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای، زیرساخت و سامانه لازم را در این خصوص داشته باشیم، امیدواری وجود دارد که نسبت به مهارت‌آموزی معلولین و همچنین ۲۰۰ هزار فرزند سازمان و فرزندان زنان سرپرست خانوار، اقدام کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: برخی مشاغل و کارخانه‌ها در کشور وجود دارند که نیمه‌فعال هستند و با توجه به این‌که شعار این دولت، فعال‌سازی مراکز است، می‌توان سهمیه‌ای برای بهزیستی هم قائل شد تا از محل منابع نسبت به فعال‌سازی این مراکز تولیدی اقدام شود و بدین ترتیب می‌توان از افراد دارای معلولیت در این کارخانه‌ها به‌عنوان نیروی کار استفاده کرد.

قادری گفت: در نظر داریم رصدخانه اشتغال را ایجاد کنیم تا طرح‌های پیشران و طرح‌های اثرگذار کشور را برای مجموعه و مشاغل خانگی و روستایی شناسایی کند.

برگزاری پنج جلسه شورای عالی اشتغال در دو سال گذشته

«محمود کریمی‌بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: در دولت‌های قبل به‌صورت کلی شش جلسه شورای عالی اشتغال برگزار شد اما در دو سال اخیر دولت سیزدهم تنها ۵ جلسه به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و چندین جلسه هم به ریاست معاون اوّل رئیس‌جمهور برگزار شد.

وی با بیان این‌که هر استان که جلسات شورای اشتغال استان خود را به خوبی انجام داد، در بهبود وضعیت اشتغال بهتر عمل کرد، افزود: در جلسات شورای عالی اشتغال از شما می‌خواهم هم از مسئولان بهزیستی و هم تکمیل حضور پیدا کنند چه افتخاری بالاتر از این‌که به اشتغال معلولان رسیدگی کنیم.

کریمی‌بیرانوند با اشاره به سامانه رصد گفت: به کمک این سامانه می‌توان وضع اشتغال را در سطح استان، شهر، خیابان و محل بررسی کرد و علت بیکاری‌ها را هم پیدا کرد.

وی با بیان این‌که مسئله اصلی سامانه رصد، شفافیت است، افزود: ما پیش از این نمی‌دانستیم میزان بیکاری یا اشتغال افراد در یک استان یا یک شهر چگونه است و یا اگر جایی کاری پیدا کردند محل و نوع کارشان چیست اما به کمک سامانه رصد این موضوعات شفاف می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را دومین ویژگی سامانه رصد دانست و گفت: سیاست‌گذاری در مورد اشتغال هم سومین ویژگی سامانه رصد است؛ با سامانه رصد می‌توانیم نقاط ضعف اقدامات خود را درک کنیم و به کمک آن سیاست‌های سال آینده را بهتر تدوین کنیم.

وی با اشاره به لزوم هدایت نیروی کار به زمینه‌های تخصصی است، ادامه داد: ما باید شغل را هدایت نیروی کار تعریف کنیم. استعداد او را شناسایی کنیم و متناسب با آن استعدادها مشاغل متناسب با وی را به او معرفی کنیم و سپس در صورت نیاز تسهیلات لازم برای آن شغل را به او بدهیم. این یک زنجیره کسب اشتغال است که ما تاکنون تنها انتهای این زنجیره را می‌دیدیم.

کریمی‌بیرانوند، انگیزه‌سازی را یکی از بخش‌های زنجیره کسب شغل دانست و افزود: انگیزه‌سازی برای معلولان برای کسب اشتغال و اشتغال‌آفرینی برای انسان‌هایی که دارای معلولیت نیستند متفاوت است و شما باید برای هر گروه، متفاوت و به‌صورت ویژه انگیزه‌سازی را دنبال کنید.

وی خطاب به اعضای شورای ظرفیت‌سازی اجتماعی برای اشتغال افراد دارای معلولیت، گفت: شما برای شورای خود نیازمند یک مرکز مانیتورینگ و رصد هستید تا به‌دقت متوجه شویم چگونه می‌توان به یک میلیون شغل دست یافت که ما به آن رسیدیم. مانیتورینگ و رصد دائمی، همه توانمندی‌ها را بسیج می‌کند.

  • منبع خبر :  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی